Poruchy rychlovlaků Pendolino slíbil výrobce odstranit do konce měsíce

Výrobce rychlovlaku Pendolino, italská firma Alstom, už zná příčinu poruch z posledních dní. Závadu na pomocném měniči odstraní do konce ledna, kdy by se soupravy měly vrátit do provozu. Po jednání s vedením Českých drah o tom informoval viceprezident Alstomu Terence Williams.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České Pendolino stálo v Praze

České Pendolino stálo v Praze | Foto: Jan Rosenauer

Softwarová porucha vyřadila z provozu minulý týden čtyři soupravy Pendolino. V provozu je nyní jediný rychlovlak na trase z Prahy do Ostravy.

Závada se podle viceprezidenta společnosti Terence Williamse objevila na pomocném měniči, který používá na vedlejší pohony například topení a svícení. Následné řetězení drobné softwarové poruchy pak znemožnilo vlaku další jízdu.

Watson zároveň vyloučil, že by se závada týkala hlavní pohonné jednotky vlaku nebo souvisela s již vyřešeným problémem ovlivňování zabezpečovacího zařízení na trati. Porucha podle něj nijak neovlivnila bezpečnost cestujících.

Od 1. února by mělo opět jezdit pět souprav a České dráhy počítají s obnovením jejich provozu z Prahy do Ostravy i z Prahy přes Brno do Břeclavi. K tomu dni budou ČD také požadovat od výrobce písemné prohlášení, že vlaky jsou připraveny do provozu a závady byly odstraněny.

Podnik zatím nerozhodl, zda zároveň od února zruší 20procentní slevu na spojích SuperCity z Prahy do Ostravy. "Kloníme se k tomu, že slevu zachováme ještě asi měsíc," řekl generální ředitel podniku Josef Bazala.

Náklady spojené s poruchou dráhy zatím nevyčíslily. Škody, které jim vznikají například tím, že na spoj musí nasazovat náhradní soupravy, ale Bazala odhadl na stovky tisíc korun. Celkem se náklady navíc kvůli odstavení vlaků zřejmě vyšplhají až na několik milionů korun.

Místo deseti souprav podle původní smlouvy jich nakonec výrobce dodal sedm. Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za šestileté zpoždění nasazení vlaku do provozu. To způsobil fakt, že motory soupravy ovlivňovaly zabezpečovací zařízení na trati. Pokuta činila asi 100 milionů korun.

Dráhy zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi Pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. I na tuto částku ale mají bankovní záruky ze strany Alstomu pro případ vracení vlaků. To Bazala nevyloučil, považuje to však za nepravděpodobné. Ministr dopravy Milan Šimonovský přitom tento týden oznámil, že by ČD měly vlaky vrátit, pokud je výrobce neopraví do 14 dnů.

Veronika Malá, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme