Porušil hejtman Okleštěk pravidla kampaně? S jeho aktivitami spojují 'kontroloři' dva možné přešlapy

Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) | Foto: Tomáš Frait / MAFRA / Profimedia | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Hned za dvěma případy možného porušení předvolebních pravidel stojí olomoucký hejtman a tamní lídr hnutí ANO pro říjnové volby do sněmovny Ladislav Okleštěk. Kvůli jeho aktivitám čelí správnímu řízení Olomoucký kraj i firma PR poradce Ondřeje Poláka, zjistil server iROZHLAS.cz. Oběma subjektům nyní od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí hrozí za neférovou kampaň pokuta až 100 tisíc korun.

Původní zpráva Olomouc/Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Sděluji, že byla na Olomoucký kraj zaslána datová zpráva - oznámení o zahájení řízení - od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí,“ popsal vedoucí odboru tajemníka hejtmana Luděk Niče.

Operátorům za kresleného Sobotku v buldozeru hrozí pokuta až 100 tisíc. Došlápl si na ně dohledový úřad

Číst článek

Konkrétní být ale nechtěl. „S ohledem na skutečnost, že se jedná o správní řízení neveřejné, nelze do vydání rozhodnutí podávat podrobnější informace,“ zmínil Niče.

Kontroloři však Olomouckému kraji zřejmě vytýkají „využití komunikačního média kraje k volební kampani“. Jak už dříve upozornil server iROZHLAS.cz, dohledový orgán se zajímal o stejnojmenný měsíčník - Olomoucký kraj. V červnovém čísle krajského časopisu se totiž objevil „děkovný“ sloupek hejtmana Oklešťka i reklama na jeho „hejtovací“ kampaň.

Kampaň na zakázku

Úřad pro dohled nad stranami řeší celkem šest případů, které by mohly skončit potvrzením: porušení zákona. První dvě šetření spustil v polovině srpna, ve čtvrtek pak přibyly další čtyři "podezřelí". Mezi nimi je Olomoucký kraj a PR agentura Ondřeje Poláka, která stojí za Oklešťovou kampaní „Hejtuj hejtmana“.

„Nejde o nic, co bych chtěl tajit, ale prý v této věci nesmím sdělovat žádné informace, takže to nemůžu komentovat,“ upozornil server iROZHLAS.cz šéf PR agentury Ondřej Polák, který stál v čele tvůrčího týmu. Ten za kampaň získal v červnu ocenění v soutěži Česká cena za public relations.

Vizuál kampaně "Hejtuj hejtmana", za kterou stojí olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk z hnutí ANO | Foto: Hejtuj hejtmana | Zdroj: Olomoucký kraj

V případě akce „Hejtuj hejtama“ však na materiálech chybí povinné označení, tedy informace o zadavateli a zpracovateli. Za oba prohřešky proti pravidlům předvolební kampaně může úřad pro dohled nad stranami v řízení udělit pokutu od 10 do 100 tisíc korun.

Polák, který dříve pracoval i pro hnutí ANO, současně od konce loňského roku působí jako externí poradce pro Olomoucký kraj, upozornil server Hlídací pes. Smlouvu s ním uzavřel tehdejší hejtman Oto Košta.

Hejtmanova "hejtovačka"

"Hejtovací" kampaň se snaží od lidí z kraje získat zpětnou vazbu a Okleštěk ji odstartoval už v dubnu. Kvůli absenci stranických údajů přitom zprvu ani nebylo jasné, zda se nejedná o antikampaň, která má Oklešťka naopak poškodit. To ale hejtman krátce na to sám vyvrátil.

Správní řízení nechce komentovat. „Probíhá neveřejné správní řízení a teď se nebudu vyjadřovat vůbec k ničemu,“ uvedl pouze a zdůraznil, že se jde o domnělé pochybení.

„Tuto iniciativu jsem zahájil už před vyhlášením voleb a na billboardech ani plakátech není zmínka o politickém hnutí, ani o mém jméně, je to pouze ve vztahu k funkci hejtmana.“

Ladislav Okleštěk (ANO) (hejtman Olomouckého kraje)

Od začátku však odmítá, že by akce měla spojitost s kampaní pro říjnové volby do sněmovny, ve kterých z pozice krajské jedničky obhajuje poslanecký mandát.

„Tuto iniciativu jsem zahájil už před vyhlášením voleb a na billboardech ani plakátech není zmínka o politickém hnutí, ani o mém jméně, je to pouze ve vztahu k funkci hejtmana," řekl už dříve serveru iROZHLAS.cz.

Webová doména hejtujhejtmana.cz však návštěvníky automaticky přesměruje na osobní stránku Ladislava Oklešťka, kde se mimo jiné už objevuje i logo hnutí ANO. Hejtman akci údajně platí z vlastních peněz, nikoli z rozpočtu kraje.

Částku, kterou za kampaň zaplatil, však odmítá zveřejnit. "Je to víc desítek tisíc, ale nejsou to statisíce. Je to ale částka úměrná."

Kristýna Guryčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme