Posílí autodopravci dálkové spoje?
Přestože školní rok už je v plném proudu, autodopravci neposílili dálkové autobusové spoje. Autobusy, které jezdí v pondělí, v pátek a v neděli, bývají beznadějně přeplněné studenty. Řidičům nezbývá, než porušovat předpisy a brát více cestujících na stání. Co na to ministerstvo dopravy, řidiči, cestující a samotní dopravci?
Podrobnosti zjišťovala Alžběta Kobzová. Ředitel ČSAD Brno-město Tomáš Střelský jí řekl, že posílení spojů v době, kdy jezdí více lidí, je neekonomické a ztrátové.
Tomáš Střelský: Autobus se samozřejmě na tu výchozí zastávku musí dostat, a proto ta veškerá rentabilita vychází z dvojnásobných kilometrů.
Na rozdíl od železniční dopravy není autobusová doprava státem dotovaná. Stát ale musí plnit tzv.závazek veřejné služby. To znamená, že musí zajistit dopravu občanů do základní školy, do zaměstnání, k lékaři a na úřad. Dálkové linky ale nepatří k základní dopravní obslužnosti.
Občané: Dálkovými autobusy jezdím, ale je to velice složitá situace, protože většina autobusů je přeplněných, nejsou k sehnání v Brně místenky, prostě myslím, že by se měl Dopravní podnik nebo kdo to vede zamyslet a situaci nějak upravit, přidat autobusy.
Občané: Bohužel, nejsem spokojena ani s úrovní a ještě také nedodržují jízdní řády.
Co říká ředitel odborů veřejné a kombinované dopravy ministerstva dopravy a spojů Arnošt Bělohlávek na to, že v době, kdy jezdí studenti do škol a lidé na týden do zaměstnání, se cestující v dálkových linkách tísní a nemají nárok na pohodlí, za které si zaplatili?
Arnošt Bělohlávek: To je otázka diskuse, ale já musím upozornit na to, že vesměs se jedná o dálkovou dopravu, která je souběžná s vlakovou, dálkovou dopravou.
Jinými slovy, když se nechcete v autobuse, jeďte vlakem. Bohužel doprava po většině železničních tratí u nás trvá dvojnásobně dlouhou dobu než doprava autobusem. Mimo to je dražší a údajně se ještě zdražovat bude.
Arnošt Bělohlávek: Na druhou stranu je ta vlaková doprava 100x bezpečnější.
Místo náhradní dopravy spousta řidičů pondělky, pátky a neděle riskuje. Do autobusu bere více lidí, než je předepsáno.
Řidič autobusu: Bereme hodně lidí, bereme více než máme a je to tak, že ti lidé nás ani nenechají odjet. Stojí mezi dveřmi a čekají až je vezmeme, protože žádný jiný autobus třeba nejede.
Řidič Autobusu: Já tuhle otázku řeším skoro každý den. Vzít či nevzít? Když vím, kolik smím vzít lidí do autobusu. Na druhou stranu zním zákony, ale obvykle je neodmítnu, i když vím, že nesu velmi velkou odpovědnost. Domnívám se, že ale tohle by měli řešit naši nadřízení. Posílit spoje, třeba v pátek odpoledne, navečer když jezdí studenti. Já se samozřejmě bojím, ale většinou ty lidi vezmu.
Tomáš Střelský potvrzuje, že cokoliv se stane, je na řidičovu vlastní zodpovědnost.
Tomáš Střelský: Bohužel, kdyby náhodou došlo k nějaké vážnější dopravní nehodě, třeba u těch stojících cestujících, tak samozřejmě by byl postižen ten řidič.
Zdá se, jako by cestujícím nezbývalo opravdu nic jiného než snášet to, že za plné jízdné na dálkových trasách musí občas stát a být rádi, že se mají alespoň čeho držet. Podle Bělohlávka by ale částečné řešení mohla nalézt krajská zastupitelstva, ovšem až po roce 2003.
Arnošt Bělohlávek: Ten vlastní výkon a finance jsou pořád na okresech. Uvidíme, jak se k té věci postaví zvolení lidé.
Přepsal: Česká informační agentura