Poslanci chtějí zakázat hlasité reklamy v televizi
Televizní reklamy by se mohly od srpna ztišit. Poslanec ODS Václav Mencl už má připravenou novelu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. Podle té mají být reklama, teleshoping nebo sponzoring stejně hlasité jako program před a po nich. Poslanci ve volebním výboru, který změnu připravil, se inspirovali podobným opatřením v zahraničí. Jako vzor jim podle Václava Mencla posloužil polský model. Ten pamatuje i na sankce.
„My v poslanecké sněmovně navrhneme legislativní úpravu zákona, která dá základ k tomu, aby Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělala technickou část, to je příslušnou vyhlášku, která to velmi přesně vymezí. Pokud by toho provozovatelé nedbali, tak je to i sankciováno. Navrhujeme sankci mezi 10 tisíci až 5 miliony korun,“ říká poslanec Václav Mencl.
Reklamy jsou v průměru hlučnější zhruba o šest decibelů, než je program před nimi a po nich. Podle akustického zákona jde o dvakrát silnější intenzitu. Podle akustika Jana Stěničky je šest decibelů relativně hodně:
„Kdo nepracuje s decibely, nemá správné logaritmické měřítko. Skok je o to horší. Veřejnoprávní stanice často nepoužívají vhodnou kompresi, tím je to ještě zvýrazněnější, než u komerčních stanic. Je to čistě technická záležitost, kdy stanice, protože si víc zakládá na penězích, využije technické možnosti a do stejného dynamického rozsahu dostane více muziky a více akustické energie. To je potom znát na projevu,“ vysvětluje Stěnička.
Pokud novela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání uspěje, televize zaplatí podle Stěničky zanedbatelné náklady.
„Téměř je to nulová ztráta. Může ale nastat na základě smluv podniků, které mají reklamu předplacenou. Ty podle dosavadní dohody budou počítat s vyšší intenzitou. Mohou mít programy vnitřně nějak upravené, to znamená, že by do nich musely ještě sáhnout, ještě uvnitř hotového díla je upravovat,“ dodává Stěnička.