Poslanci musí řešit změny po liberalizaci poštovního trhu
Poslance dnes čeká debata o nové podobě poštovního trhu po jeho liberalizaci, ke které dojde příští rok. Vyřešit mají otázku, kdo bude platit ztráty České pošty, které zůstane povinnost zajišťovat poštovní služby i na méně lukrativních místech.
Na stole mají hned dvě varianty novely zákona o poštovních službách. Podle ministerstva obchodu by se ztráty vzniklé například doručováním do vzdálených míst, měly platit z fondu, do kterého by přispívala jak Česká pošta, tak soukromé firmy.
Tento model odmítají soukromé firmy, podle kterých je hospodaření České pošty neprůhledné a platily by její dluhy. Argumentují i tím, že ztráty jsou i na jejich straně. Radiožurnálu to řekl zástupce Svazu spedice a logistiky Daniel Kneisl:
„My provozujeme stejnou celoplošnou síť jako má Česká pošta, a tudíž zajíždíme i do té nejmenší horské vesničky, jako Česká pošta. Může dojít k absurdní situaci, kdy do obce pojede naše vozidlo i vozidlo České pošty. Obě dvě vozidla vygenerují ztrátu. A zatímco soukromý přepravce si bude muset tu svoji ztrátu a ještě k tomu zaplatí ztrátu České pošty. To znamená, že jeho ztráta bude za doručení té zásilky do horské obce prakticky dvojnásobná.“
Myšlenku zvláštního fondu naopak vítá i předseda hospodářského výboru za ČSSD Milan Urban.
„Česká pošta by hradila nesmyslný mechanismus, protože liberalizace v tom pojetí návrhu ministerstva průmyslu a obchodu znamená, že na trh přijde konkurence, ta vyzobá rozinky – bude dělat tuhle službu ve velkých městech. Na venkově, v malých obcích, v odlehlých oblastech to bude dělat Česká pošta se ztrátou a ještě si ji má platit,“ argumentuje.
Ministerstvo vnitra přišlo na poslední chvíli s návrhem, aby ztráty platil stát. To je ale podle místopředsedy sněmovního hospodářského výboru za TOP09 a Starosty Jana Husáka nepřípustné.
„Protože tato věc v rámci připomínkového řízení a v rámci projednávání ve vládě byla naprosto zapovězená, že nesmí být použit model, který by zatížil státní rozpočet,“ tvrdí.