Poslanci ODS chystají novelu, která má změnit sporné parkování

Skupina poslanců ODS připravila novelu zákona, která má změnit podmínky parkování v takzvaných modrých zónách. V řadě především velkých měst se totiž každý den stává, že lidé nemůžou nechat auto před domem, pokud tam nemají trvalé bydliště. Ústavnost institutu trvalého bydliště přitom ověřuje právě v těchto dnech Ústavní soud.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Parkování ve městě

Parkování ve městě | Foto: František Tichý

To, že se návrhem na zrušení institutu trvalého bydliště Ústavní soud zabývá, potvrdil v České televizi koncem března předseda soudu Pavel Rychetský. Zároveň dodal, že je tento institut natolik spjatý s právním a sociálním systémem České republiky, že by soud musel účinnost verdiktu odložit.

"I kdyby Ústavní soud řekl, že je to protiústavní model, což já nechci moc předjímat, tak by si byl vědom toho, že ho ale nemůže v tuto chvíli zrušit, že by musel odložit účinnost, protože by se musel překopat celý právní systém, který v řadě případů je na to napojen," uvedl Rychetský.

Pokud by Ústavní soud skutečně řekl, že je institut trvalého bydliště protiústavní, vyvolalo by to podle odborníka na ústavní právo Vladimíra Balaše zmatek. "Byl by to chaos a nepochybně by to nebyl krok, který by byl vstřícný vůči občanům. Navíc pokud jde o soudy, tak personální pravomoc našich soudů vychází z toho, že má někdo někde bydliště, takže by to bylo opravdu revoluční řešení," upozornil Balaš.

Dopravní experti změny vítají

Součástí novely silničního zákona, která parkování řeší, ale institut trvalého pobytu není. Novelu chtějí poslanci ODS prosadit i přesto, že podmínky parkování mohou obce měnit vyhláškou, řekl poslanec František Laudát. "Chceme do budoucna zabránit tomu, že silniční zákon bude i zneužíván v neprospěch právnických osob, v neprospěch lidí pečujících o blízké a podobně," podotkl Laudát.

Novela se líbí také Stanislavu Humlovi, který se k ní jako expert na dopravu vyjadřoval. "Rezidenti, pokud ráno odjedou do zaměstnání, tak uvolní místa naopak pro ty, kteří tam jedou za někým, kdo tam má obchod, do některé firmy na návštěvu nebo třeba do nemocnice. Ten systém by měl být pružný a měl by fungovat pro všechny stejně, aby i ten, kdo jede do té lokality na návštěvu, pracuje tam nebo podniká, měl možnost zaparkovat," míní Huml.

Modré zóny brání živnostníkům v podnikání, tvrdí kritici

Novela silničního zákona už je na cestě do poslaneckého klubu ODS. Ještě před tím ale půjde poslanec Laudát obhájit změny v zákoně na grémium občanských demokratů. Autoři novely chtějí podle svých slov stejné podmínky pro všechny, kteří chtějí parkovat v placených zónách. Nynější systém je podle nich diskriminační. Parkovat u domu může jen ten, kdo má v lokalitě trvalé bydliště, ostatní nemají nárok. Problém znají hlavně podnikatelé a živnostníci, kteří nemohou zaparkovat, i když v místě odvádějí nejrůznější poplatky.

Jeden z předkladatelů novely, poslanec ODS David Šeich, který je zároveň předsedou Unie malých a středních podniků, Radiožurnálu řekl, že pro Prahu připravuje kvůli parkování prohlášení. "Chceme formulovat určité prohlášení, které popíše to, že Unie malých a středních podniků a také Sdružení podnikatelů a živnostníků v Praze nejsou spokojení s tím, že opravdu je tady založen dvojí režim a firmy, které platí daně a přispívají k rozvoji centra Prahy, nemohou v této zóně svobodně parkovat," řekl Šeich.

Náměstek pražského primátora Rudolf Blažek se Radiožurnálu do zpracování této reportáže neozval. Už dříve ale v České televizi řekl, že od 1. července budou moci městské části udělovat výjimky pro lidi, kteří se starají o seniory nebo invalidy.

Martin Hromádka, Květa Moravcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme