Poslanci podpořili výstavbu nové letové dráhy v Ruzyni

Návrh zákona o výstavbě nové vzletové a přistávací dráhy na ruzyňském letišti uspěl v Poslanecké sněmovně. Proti předloze se přitom postavila vláda a nesouhlasí s ní ani občanští demokraté. Předkladatelé návrhu, šestice převážně levicových poslanců, chtějí, aby všechny stavby rozšiřující letiště byly podle zákona stavbami ve veřejném zájmu. Právě to se nelíbí vládě a především ODS.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na dráze v Ruzyni | Foto: Jan Rosenauer

Opozičním občanským demokratům podle jejich stínového ministra průmyslu Martina Římana vadí, že je to vlastně zákon o vyvlastnění pozemků. "Vyvlastnění je v podstatě legalizovaná krádež a je třeba vždycky velmi pečlivě vážit, jestli byly opravdu vyčerpány všechny prostředky, jak dojít k dohodě mezi všemi aktéry. A já jsem přesvědčen, že tady k vyčerpání všech prostředků zdaleka nedošlo."

Autoři předlohy ale zákon hájí jako potřebnou normu, která pomůže nezbytnou výstavbu nové letové dráhy usnadnit. Například zamezením spekulativních obchodů s pozemky, na kterých má být tato dráha umístěna.

Poslanec ČSSD Jaromír Schling odmítá, že by vyvlastnění v případě rozšíření ruzyňského letiště bylo legalizovanou krádeží. Zákon totiž zaručuje vlastníkům za jejich pozemky náhradu.

"Tento návrh zákona není namířen proti normálním vlastníkům pozemků, ale je namířen proti těm, kteří pozemky ze zcela spekulativních důvodů za 4 koruny nakoupili a chtěli by je prodávat za 4000 korun za metr čtvereční. Po přijetí tohoto zákona i tak dost vydělají, protože budou prodávat přibližně za 400 korun," říká Schling.

Také ministr dopravy, lidovec Milan Šimonovský další projednávání předlohy na rozdíl od kabinetu podpořil. Podle něj stát zatím prohrává boj o čas se spekulanty, kteří skupují pozemky ve velkém.

"Teď je možnost tímto zákonem tuto spekulativní činnost omezit a spekulantům v tomto případě říci, že vsadili na nesprávnou kalkulaci," uvedl ministr dopravy.

Předloha, kterou teď budou projednávat poslanci ve výborech, počítá i s výrazným omezením správního řízení. I tuto myšlenku přitom vláda i občanští demokraté stále kritizují.

Stavba nové dráhy pražského letiště by měla přijít asi na sedm miliard korun. Měla by být zahájena v roce 2007 a sloužit by mohla od roku 2009.

Milada Richterová, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme