Poslanci schválili povinné zimní pneumatiky i zmírnění trestu za telefon

Víc bodů za agresivní jízdu, méně za telefonování při řízení, úplně bez bodu malé překročení rychlosti v obci. I to jsou změny, které přinese novela silničního zákona, kterou schválili poslanci. Původní senátní předlohu doplnili řadou změn. Například povinnými zimními pneumatikami za nepříznivého počasí od listopadu do března.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Schůze Poslanecké sněmovny,  závěrečné schvalování novely zákona o spotřební dani.

Schůze Poslanecké sněmovny, závěrečné schvalování novely zákona o spotřební dani. | Foto: Filip Jandourek

Novela ruší bodové tresty třeba za nerozsvícená světla nebo za malé překročení rychlosti: v obci nejvýš o pět kilometrů v hodině, mimo obec o deset kilometrů za hodinu. Řidič by i za to ale mohl dostat pokutu. Nulová tolerance k alkoholu za volantem v zákoně dál zůstane. Předloha teď míří do Senátu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Změny v bodovém systému přiblížil v Ozvěnách dne Radiožurnálu ředitel Služby dopravní policie Leoš Tržil

Podle Václava Špičky z Autoklubu České republiky je však škoda, že se ruší bodování jízdy bez světel za snížené viditelnosti, stejně jako fakt, že se vůbec neprojednával problém osoby blízké.

I když novela jako celek ve sněmovně prošla bez problémů, řada změn v ní se některým poslancům nelíbí. Například výměna značek, kterými městská policie avizuje měření rychlosti, za kamery, což navrhl dopravní expert a poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml.

Poslanec ČSSD Jeroným Tejc není proti, ale chybí mu jasná pravidla pro strážníky. „Ne aby v době, kdy klesají rozpočty obcí, nakonec docházelo k šikanování řidičů a k tomu, že budou tyto kamery dávány pouze na místa, kde se více vybere.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Názor na novelu vyslovuje Václav Špička z Autoklubu České republiky

Stejně se k této změně staví i občanský demokrat a exministr dopravy Petr Bendl. Naopak nadšení ze zmizení značek neskrýval šéf poslanců TOP 09 Petr Gazdík.

„Bude lepší, když řidiči nebudou vědět, že se tam měří, tak aby si dávali pozor všude, nejenom na vybraných úsecích,“ myslí si Gazdík.

Novela silničního zákona podle ředitele Služby dopravní policie Leoše Tržila z bodového systému vyřadí přestupky, respektive bodové hodnocení přestupků, které neohrožují bezpečnost silničního provozu.

„Jsou vyřazeny jednobodové a dvoubodové (tresty), na druhou stranu došlo ke zpřísnění některých přestupků, které ohrožují účastníky silničního provozu, jejichž důsledkem může být dopravní nehoda.“

„Ta novela směřuje k tomu, že zúžíme rozsah bodového hodnocení opravdu na přestupky ohrožující,“ zdůraznil Tržil. Počet bodovaných přestupků se tak sníží ze 44 na 27.

V EU není jednotný zákon

Jak dodává Václav Špička z autoklubu, za nejvýznamnější změnu považuje to, že se ve společném správním řízení nebudou sčítat body za více přestupků. „Je ale otázkou, zda je to změna k lepšímu,“ uvažuje.

Nelíbí se mu ani zmírnění postihu za telefonování při řízení. „Autoklub zastává názor, že telefonování škodí. Řidič se soustředí na hovor a je jedno, jestli má handsfree nebo ne.“

Hlavní chybu vidí Špička v tom, že není uplatňována myšlenka jednotného dopravního prostředí v Evropě. „Autoklub ČR už ji řadu let prosazuje. Je škoda, že se EU více nezajímá o sjednocení předpisů a všech ostatních podmínek silničního provozu v členských státech,“ myslí si.

„Od novely nečekám změnu ani k lepšímu, ani k horšímu,“ vyslovuje názor na dnešní přijetí ve sněmovně dopravní expert a bývalý vedoucí oddělení BESIP Robert Šťastný. „Hlavní úkol teď bude, aby byly přestupky monitorovány. Často totiž vidíme agresivní řidiče, kteří jsou nepostižitelní.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s dopravním expertem a bývalým šéfem BESIPu Robertem Šťastným

Odborník sice příliš nesouhlasí s tím, že od nynějška řidiči nebudou bodováni za překročení rychlosti o několik kilometrů, ve změně však ale výhodu přece jen vidí.

„Když budou radary nasazeny na padesát pět kilometrů v hodině a budou přísné, může to řidiči, který jede kolem padesátky, pomoci a nebude tak stresovaný,“ myslí si.

„Je však třeba si uvědomit, že o deset kilometrů vyšší rychlost v obci znamená třikrát nižší šance na přežití pro chodce,“ dodává.

Šťastný také nechápe, proč se řešilo telefonování za volantem. „Přestupky nejsou zaznamenávány. Je to tak rozsáhlý fenomén, že skoro každý telefonuje, je tedy jedno, zda to budou dva nebo tři body. Telefonování je rizikové, ať mám, nebo nemám handsfree. Když se drží volant jednou rukou a člověk je zabrán do hovoru, zhoršuje se reakční doba. Nemyslím tedy, že je potřeba to zmírňovat, spíše dokumentovat a postihovat.“

Plánované odstranění značek upozorňujících na měření rychlosti vnímá bývalý šéf BESIPu jako pozitivní. „Nemá smysl, aby se předpisy dodržovaly na dvou set metrech v rámci několikakilometrové silnice.“

Martina Mašková, Věra Pfeifferová, Veronika Sedláčková, Marika Táborská, Mariana Zapotilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme