Poslanci schválili zvýšení poplatků za televizi a rozhlas

Koncesionářské poplatky za Českou televizi by mohly postupně růst do roku 2008 ze současných 75 korun měsíčně až na 135 korun. Za veřejnoprávní rozhlas by se měl jednorázově výšit měsíční poplatek ze současných 37 na 45 korun. Počítá s tím novela zákona, kterou schválila Poslanecká sněmovna. Norma předpokládá i další změny, které se týkají postupného útlumu televizní reklamy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká televize | Foto: Jan Rosenauer

Potvrdil to předseda mediální komise a poslanců KDU-ČSL Jaromír Talíř: "Zároveň by se na polovinu snížila reklama vysílaná v televizi a za další rok by se poplatek zvýšil o dalších třináct korun. Reklama by se snížila jen na půl procenta na nezbytné množství související s vysíláním sportovních přenosů," přiblížil Talíř. Omezení reklamy bylo mezi zákonodárci jedním z mnoha jablek svárů o podobě novely.

Právě kvůli tomu ji nakonec nepodpořila spoluautorka komplexního poslaneckého návrhu unionistka Taťána Fischerová. "Nastartoval se tady pomalý zánik České televize s tím, že jsme zásadním způsobem zdeformovali trh s reklamou. Důsledky si ponesou všichni občané. To je můj názor, proto jsem nemohla, přestože je mi to hodně líto, hlasovat pro toto řešení. Obávám se, že jsme udělali hodně špatnou věc," vysvětlila svůj postoj.

Očekávaně proti zvýšení koncesionářských poplatků byli komunisté. Podle jejich místopředsedy Jiřího Dolejše především kvůli hospodaření České televize. "Nebyly dostatečné záruky. Jednak, že se Česká televize začne chovat ekonomičtěji a jednak, že bude dostatečně kvalitně zajišťovat veřejnou službu, tedy především vyvážené zpravodajství," vysvětlil Dolejš.

Zástupce nejsilnější opoziční strany ODS Petr Pleva naopak normu podpořil. Přesvědčilo ho mimo jiné to, že neprošel návrh automaticky valorizovat poplatky za Českou televizi v závislosti na inflaci.

Pokud novela projde také Senátem a podepíše ji prezident, přijde do roku 2008 Česká televize o reklamu. Zbude jen reklama svázaná s velkými sportovními nebo kulturními akcemi. Poslanec ČSSD Ladislav Skopal, který tuto změnu prosadil, tvrdí, že pro Českou televizi je to rozhodně krok dopředu.

"Zákon pomůže České televizi, s jejím ředitelem jsem o tom jednal několikrát. Konečně jsme prolomili bariéru, kdy od roku 1997 nedošlo k navýšení. Za těch osm let si Česká televize již zasloužila, aby měla dostatečné finanční zdroje," řekl Skopal.

Za poplatníka je pokládána každá domácnost, která odebírá elektřinu. Této povinnosti platit by se však člověk mohl zbavit čestným prohlášením o tom, že nemá rozhlasový ani televizní přijímač. Od placení poplatků mají být osvobozeni sociálně slabí lidé, nevidomí a také školy.

Milada Richterová, Lucie Husárová 1, Vilém Janouš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme