Poslanci znovu projednají změny v bodovém systému
Poslanci mají znovu na stole změny v bodovém systému. Novelu silničního zákona jim s několika úpravami vrátil Senát. Návrh bodový systém zjednodušuje. Podle ředitele služby dopravní policie Leoše Tržila se redukuje počet bodovaných přestupků ze 43 na 27. Důraz je kladený na přestupky, které ohrožují bezpečnost silničního provozu.
„Je tam zpřísnění u alkoholu, u vjíždění na železniční přejezd, nově je sedm bodů za řízení u člověka, kterému byl zadržen řidičský průkaz, ze dvou bodů na čtyři se zpřísňuje nepoužití dětských sedaček. Řada méně závažných přestupků naopak z bodového hodnocení vypadává,“ upřesnil Tržil a dodal, že nepředpokládá, že by se k tomu rozvinula ve sněmovně velká diskuse.
Horní komora předlohu sněmovně vrátila kvůli zpřesnění ukládání pokut za alkohol za volantem. Zásah Sněmovny podle senátorů sice zachoval nulovou toleranci k alkoholu, tu ale nepromítl důsledně do sankcí. Senátor ODS Jaroslav Kubera dokonce řekl, že pokud sněmovna senát přehlasuje, můžeme "vesele pít a jezdit".
Další senátor ODS Petr Pakosta vysvětlil, že zatímco Senát zavedl toleranci 0,3 promile alkoholu v krvi, sněmovna ji vyřadila, ale odpovídajícím způsobem už neupravila sankce.
„Pokud by tedy byla schválena sněmovní verze, tak není zřejmé, jakým způsobem by měl být alkohol za volantem trestán. V absurdním případě by také nemohly být pokuty za alkohol ukládány vůbec. Ustanovení je natolik nejasné, že není možné přiřadit konkrétní sankci ke konkrétnímu provinění,“ řekl Pakosta.
O novele silničního zákona mluvili v poledních Ozvěnách dne senátor ODS Petr Pakosta a poslanec ČSSD, stínový ministr vnitra Jeroným Tejc
Podle předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Petra Bendla z ODS by poslanci mohli opravenou verzi ze Senátu podpořit.
„Já za sebe říkám, že pro mě jsou přijatelné obě varianty. Jak to, co navrhuje Senát, to znamená ponechat tam 0,3, a nebo to, co prošlo Sněmovnou. Myslím, že je to v zásadě jedno. Policejní prezident řekl na jednání hospodářského výboru, že to do těch 0,3 více méně budou tolerovat. Ale jak to nakonec rozhodne Sněmovna, uvidíme,“ sdělil Radiožurnálu.
Bezpečnostní expert ČSSD Jeroným Tejc naopak není spokojený ani s jednou verzí zákona: „Já se Senátem v této věci naprosto souhlasím. Myslím, že ten návrh nebyl správně připraven, a proto jsem zastáncem toho, abychom nepodpořili ten původní návrh Sněmovny.“
„Na druhé straně mám pocit, že Senátu se nepodařilo opravit všechny návrhy, ať už se to týkalo zimních pneumatik, které byly podle mě nesprávně formulované. Já osobně jsem pro to nepodpořit návrh ani jeden a nakonec připravit novelu novou, možná i v Senátu, a předložit ji znovu,“ dodal.
Novela také zakazuje ilegální závody na všech vozovkách. Pomůže to například v případech, jako je Gumball. „Je tam nové oprávnění policie zadržet vozidlo až na dobu 48 hodin a je tam také možnost vyslat vozidlo na stanici technické kontroly k prověření stavu,“ upřesnil šéf dopravní policie Leoše Tržil.