Poslanci zváží zmírnění nulové tolerance alkoholu za volantem
Řidiči, kteří měli za volantem v krvi menší množství alkoholu, by v budoucnu mohli vyváznout jen s pokutou, trestné body by se jim už nepřičítaly. Počítá s tím senátní novela silničního zákona, o které dnes budou mluvit poslanci.
Množství alkoholu, za které by se dávala jen pokuta, má být do 0,3 promile. Kdo by tuto hranici překročil, by naopak dostal bodů sedm namísto původních šesti. ČSSD diskuzi o změnách v bodovém systému vítá, nesouhlasí ale se zmírněním postihů za alkohol za volantem.
Hostem Ranního interview Radiožurnálu byl poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml
„Byl by to špatný signál směrem k těm, kteří jezdí a chodí po našich silnicích. Nebylo by dobře, abychom dávali signál těm, kteří pijí alkohol za volantem, že je odbourávána nulová tolerance,“ řekl poslanec ČSSD Jeroným Tejc.
Proti je i poslanec za Věci veřejné a dopravní expert Stanislav Huml: „„Nelíbí se mi ten návrh, protože evokuje lidi k tomu, že by vlastně mohli alkohol před jízdou požívat, a to není příliš dobré řešení. Já jsem zastáncem absolutní nuly v České republice.“
Zabavení auta
Zákon mění i jiné body, například za nerozsvícená světla ve dne by už nemuseli řidiči dostávat trestný bod. Naopak za přestupky, které ohrozí životy, by mohlo být bodů víc. Dítě v autě bez autosedačky by bylo za čtyři body místo dvou, telefonování při řízení za dva body místo tří.
Ministr dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných by chtěl také zamezit zneužívání institutu osoby blízké a agresivním řidičům v luxusních autech by chtěl rozdávat milionové pokuty nebo jim auto zabavit.
„Pokud se řidič dopustí například agresivního řízení bez toho, že by způsobil ublížení na zdraví, tak aby o to vozidlo přišel. Většinu nebezpečných nehod způsobují právě drahá vozidla. Pokud bychom je zabavovali, mělo by to jasný výchovný efekt,“ myslí si Bárta.
Novela silničního zákona počítá také například s povinným nošením reflexní vesty pro řidiče, zákazem účasti na takzvaných tajných závodech nebo se zákazem vzájemného předjíždění kamionů ve špičce. Podle Humla by se ale například předjíždění kamionů mohlo řešit pouze značkami.
„Já si myslím, že lepší je řešit to značkou, která v úsecích, o které jde, přesně vymezí, že tam je zákaz jízdy kamionů. Ten úsek nemusí být kilometrový, ale může být deset dvacet kilometrů. Ve světě je to zcela běžné,“ dodává Huml.