Poslancům začíná schůze, čekají je benefity i Ruzyně

Přes 260 bodů je na programu dnes začínající řádné březnové schůze sněmovny. Přednostně by poslanci měli projednat 26 vládních předloh, například o pomoci v hmotné nouzi. Ve hře jsou ale opět znovu i návrhy levice na zrušení poplatků ve zdravotnictví nebo vyplacení mimořádného důchodu. Znovu se má hlasovat také o zákonech vrácených Senátem a prezidentem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | Foto: Tomáš Adamec

Před poslanci je také rozhodnutí o vlastnictví pražského letiště. Hlasovat budou o dalším zákonu sociální demokracie, kterým by se měla zakázat privatizace ruzyňského letiště.

Normu do dolní komory vrátil prezident Václav Klaus. Podle něj by zákon znamenal průlom do pravomocí vlády, proces privatizace už současně začal a není ho možné přerušit bez rizika arbitráží. I když vláda vítěze nevybere, měla by podle prezidenta tendr dokončit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslancům začíná březnová schůze sněmovny. Názory politiků shrnula redaktorka Rádia Česko Milada Richterová

Jak České mu rozhlasu potvrdil šéf poslanců ODS Petr Tluchoř, občanští demokraté budou proti zákazu privatizace.

"Sněmovna by prezidenta přehlasovat neměla, v tomto případě je jeho argumentace velmi rozumná. Jedná se o vrcholně exekutivní pravomoc a sněmovna si nemá uzurpovat právo zasahovat do těchto věcí," uved Tluchoř.

Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana by ale sněmovna prezidentovo veto přehlasovat měla. "Pokud budeme chtít letiště významným způsobem rozvíjet, tak na to budeme potřebovat finanční prostředky. Možná nám na to budou stačit státní, možná budeme potřebovat i nějaké privátní, ale v tuto chvíli prodávat letiště jako celek, to nevidím jako optimální," řekl Urban.

Pro přehlasování prezidentského veta se bude muset najít minimálně 101 hlas poslanců. Se zákazem privatizace souhlasí lidovci, potvrdil jejich předseda Cyril Svoboda:

"Teď hrozí, že by privatizace mohla být ke škodě České republiky a také by mohla být i z hlediska bezpečnosti velmi riskantní. Může být částečná privatizace, může být pronájem, ale nemůžeme celé letiště odevzdat do cizích rukou. My jsme hlasovali pro tento zákon dosud a budeme pro něj hlasovat i nadále."

Benefity se vrací ze Senátu

Kromě toho by mohla sněmovna už na této schůzi znovu hlasovat také o úpravě zdanění zaměstnaneckých benefitů. Novelu, o jejíž přijetí se zasazovali pod hrozbou stávky odboráři, vrátil poslancům v pátek převahou pravicových hlasů Senát.

Podle předsedy sněmovny Miloslava Vlčka z ČSSD nebudou urychlenému zařazení tohoto bodu bránit žádné lhůty, protože jde o zákon projednávaný ve stavu legislativní nouze.

"Z hlediska jednacího řádu se k tomu sněmovna může dostat klidně na této chůzi. To znamená, že v úterý budeme hlasovat o zařazení budou na program této schůze a další krok bude, na který den se zákon zařadí. Nahrává k tomu jednak svolaná schůze, jednak tomu nahrává to, že zákon o zdanění benefitů je v legislativní nouzi, kde neplatí desetidenní lhůta a lze ho zařazovat hned," vysvětlil Vlček.

Celý legislativní proces v této věci ostražitě sledují odboráři, kteří v minulých dnech hrozili stávkou v dopravě. Novela teď musí ve sněmovně získat minimálně 101 hlas, aby ji bylo možné poslat k prezidentovi.

Pro přijetí normy budou ve sněmovně znovu především sociální demokraté a komunisté. Pomoc jim navíc tentokrát přislíbili i lidovci. Potvrdila to místopředsedkyně KDU-ČSL Michaela Šojdrová s tím, že dál platí jejich podmínka:

"Stanovisko KDU-ČSL v této věci platí, to znamená, že podpoříme návrh zákona vrácený Senátem s tím, že nebyla stávka a předpokládáme, že nebude stávka před jednáním Poslanecké sněmovny."

Proti vrácení zdanění zaměstnaneckých benefitů na původní úroveň jsou stále hlavně poslanci ODS a TOP 09. Podle místopředsedy občanských demokratů Petra Nečase je tato změna výhodná jen pro úzkou část obyvatel, kteří benefity využívají. Jako příklad uvedl České dráhy.

"Mají-li 30.000 zaměstnanců a přitom 200.000 lidí používá režijní jízdenku, přichází České dráhy v příjmech o téměř čtyři a půl miliardy a přitom ročně si vyžádají od státního rozpočtu 15 miliard korun dotací, tak tady je zjevné, že český daňový poplatník, který chodí k soukromému zaměstnavateli bez jakýchkoliv benefitů, subvencuje tyto privilegované skupiny," podotkl Nečas k jednomu z možných bodů programu dnes začínající schůze sněmovny.

Milada Richterová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme