Postup ústeckého dopravce prověří antimonopolní úřad

Antimonopolní úřad zahájil správní řízení v souvislosti s dopravním kolapsem na Ústecku. Podle předsedy úřadu Martina Peciny se Dopravní podnik Ústeckého kraje, který přestal kvůli sporu se samosprávou zajišťovat autobusovou dopravu v regionu, mohl dopustit zneužití dominantního postavení na trhu. Obyvatelé Ústeckého kraje nadále zůstávají bez většiny autobusů. Kraj se zatím na zahájení dopravy nedohodl ani s jedním ze dvou dopravců. Těmi jsou ČSAD Česká Lípa a Dopravní podnik Ústeckého kraje. Podle hejtmana Jiřího Šulce ale některé spoje ráno přece jen vyjedou.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

autobusové nádraží v Ústí nad Labem

autobusové nádraží v Ústí nad Labem | Zdroj: ČTK

Podle Martina Peciny se už náklady a ztráty spojené s nečinností dopravce vyšplhaly natolik vysoko, že Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nezbývá jiná možnost, než se případem začít zabývat.

"My tu věc samozřejmě nezkoumáme jako spor mezi krajem a dopravcem, ale jako spor mezi veřejným zájmem, který je definován těmi lidmi, kteří se nemají jak dostat do práce, a dopravcem, který je v tomto případě evidentně v dominantním postavení vůči nim," uvedl Pecina.

Podle něj však musí úředníci nejprve zjistit, zda je případ v jejich kompetenci. Ústecký kraj vypověděl DPÚK k 1. květnu smlouvu. Na tuto situaci se může vztahovat jiný zákon než zákon o hospodářské soutěži, upozornil předseda.

Víc než 2000 autobusových linek nejezdí proto, že se DPÚK s krajským úřadem nedohodl na zaplacení ztráty z osobní dopravy za tři měsíce. Kraj ale dluh neuznává a na dopravní podnik podal několik trestních oznámení.

Právě kvůli nim teď není jisté, zda se verdikt antimonopolního úřadu nezpozdí. "Budeme se snažit vyřešit případ co nejdřív, otázka ale je, jestli nebudeme muset posečkat do okamžiku, než budou soudní spory vyřešeny," uvedl Pecina.

Ředitel DPÚK Pavel Knecht Českému rozhlasu řekl, že pokud kraj dluh zaplatí, začnou autobusy opět jezdit. Zatím prý DPÚK nemá peníze na provoz. "Naše situace vychází z toho, že nemáme na naftu, nemáme na mzdy, takže my prostě peníze potřebujeme. Na druhou stranu jsem byl dnes pozván na jednání na Ústecký kraj, takže uvidíme, jestli se objeví nějaký nový konstruktivní návrh ze strany kraje," uvedl Knecht.

Kraj od května nemá s DPÚK smlouvu a vypsal koncesní řízení na nového dopravce. Vyhrála ho ČSAD Česká Lípa, která nabídla příznivější cenu. Nový dopravce ale muže nahradit autobusy DPÚK až po získání potřebných licencí a schválení jízdních řádů. Dnes přitom oznámil, že své žádosti o vydání licencí z 9. června bere zpět.

"ČSAD Česká Lípa byla nucena vzít zpět své žádosti o vydání licencí ze dne 9. 6. 2006 s tím, že podá žádosti o nové licence, protože podmínky, za kterých zamýšlí Ústecký kraj vydat licence, jsou skutečně za hranou zákona a pro ČSAD Česká Lípa nepřijatelné," řekl Českému rozhlasu ředitel společnosti David Mahdal.

Řešení dopravní krize tak i po dnešku zůstává v nedohlednu. Ústecký hejtman Jiří Šulc pro ČTK uvedl, že znovu vyzval ČSAD Česká Lípa k jednání. Zvažuje ale i další varianty, kterých prý je několik. Může to být například nalezení třetího dopravce, případně žádost na soud, aby vydal předběžné opatření, uvedl Šulc. Další podrobnosti zatím nechtěl sdělit.

Do sporu se dnes vložil i premiér Jiří Paroubek, který se zástupci Dopravního podniku Ústeckého kraje jednal. Podle něj není zapotřebí dohadovat se s jiným dopravcem, ale domluvit se s tím stávajícím, který je navíc cenově dostupný.

"Já jsem nedělal žádné velké rozbory, ale podle těch tabulek, které jsem viděl, tak někteří další dopravci v kraji jsou dražší než tento Dopravní podnik. Je to prostě nějaká osobní averze a pánové by se měli vrátit honem rychle k jednacímu stolu a začít jednat, protože jinak ty autobusy jezdit nebudou," myslí si Paroubek.

Některé spoje ráno vyjedou

Spory mezi DPÚK a Ústeckým krajem se vyhrotily letos, kdy dopravce požadoval uhrazení ztráty 315 milionů korun za veřejnou dopravu. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů korun. Podle Šulce bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné a nemravné. Obě strany sporu jsou přesvědčeny o tom, že druhá strana porušuje zákon.

Důsledkem tohoto sporu je, že zhruba 40.000 lidí řeší již třetí den problém, jak se dostat do práce. Verneřice na Děčínsku jsou jedním z míst, kde i dnes obyvatelé na autobus čekají marně. Situace je bezvýchodná, říká starosta obce František Kudrnáč: "Volal jsem na dopravní podnik do Děčína, ředitel mi oznámil, že nemá licenci a že by jezdil v rozporu se zákonem. V nejbližším okolí malý dopravce není. Lidí nadávají a chtějí, abychom něco dělali, i když vidí, že my nemůžeme dělat nic."

Jinde se snaží lidem pomoci. Například ve Štětí na Litoměřicku vozí autobus obyvatele spádových obcí na náklady tamní radnice alespoň do největší továrny ve městě. "Město oslovilo soukromého dopravce a pronajalo si na dvě nejdůležitější chvíle během dne, to znamená dostat ráno v šest lidi do papírny a odpoledne totéž v půl druhé a ve tři z papírny," potvrdil místostarosta Štětí a zároveň soukromý dopravce Antonín Šimral.

Krajskému zastupitelstvu se večer podařilo zajistit alespoň tři linky. Do Ústí nad Labem pojedou autobusy z Dubice a Lídče. Spojení se světem se dočkají také obyvatelé obcí ve směru Ústí - Úštěk na Litoměřicku. Tuto trasu pojede Dopravní podnik města Děčína. Cestující budou až do odvolání jezdit zdarma. Jedná se totiž o takzvanou příležitostnou dopravu, která je podle zákona bezplatná.

Ústecký kraj informuje obyvatele o situaci v autobusové dopravě na speciální bezplatné telefonní lince. Má číslo 800 876 011.

Martin Hromádka, Věra Pfeifferová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme