Potravinářská komora chce upřesnit označení ‘čerstvé‘
Zákazníci supermarketů v Česku by měli dostat větší záruky, že potraviny, které nakupují, jsou skutečně a zaručeně čerstvé. Jejich výběr musí být širší a zkrátit by se měla cesta od výrobce ke spotřebitelům. Má k tomu přispět nový projekt, který dnes představila Potravinářská komora.
Jak v Ozvěnách dne upřesnil programový ředitel Potravinářské komory Miroslav Koberna, projekt se týká omezeného druhu potravin.
„Jsou to ty potraviny, které se na spotřebitele tváří jako čerstvé a přitom čerstvé být nemusí. Například v případě jde o výrobek, který byl dlouhodobě zamražen a pak je rozpečen. Podobné je to v případě masa či ryb, které byly zmraženy a následně jsou rozmraženy a působí dojmem čerstvosti. Nebo jde o zeleninu či ovoce, které cestovaly přes půl světa,“ přiblížil.
Potravinářská komora chce upřesnit označení ‘čerstvé‘ potraviny. O podrobnostech jsme v Ozvěnách dne hovořili s programovým ředitelem komory Miroslavem Kobernou.
Některé potraviny jsou podle něj v této souvislosti ošetřeny dobře. Jde například o vejce či máslo. „Máslo pod označením čerstvé nesmí být déle než 20 dnů po výrobě,“ uvedl. Potravinářská komora chce nyní vytvořit systém, který by umožňoval použití přívlastku 'čerstvé' u více komodit. Spoluprácuje na tom i s Vysokou školou chemicko-technologickou.
„Abychom mohli u některých potravin mohli deklarovat jejich čerstvost, musíme mít metody, jak prokázat jak bylo s výrobkem nakládáno a jaká doba uplynula od jeho výroby. A to je role Vysoké školy chemicko-technologické,“ vysvětlil Koberna.
Novinky v obchodech už příští rok
Označení čerstvosti potravin by podle něj mohli zákazníci vidět v obchodech už příští rok.
„Myslím, že je u nás dostatek výrobců, například farmářů nebo zpracovatelů, kteří umí nabídnout potraviny skutečně bezprostředně po výrobě nebo sklizni, které mají vyšší nutriční hodnoty, více vitamínů a jsou chutnější,“ dodal programový ředitel Potravinářské komory.