Potraviny jsou bezpečné, ale nekvalitní. Stojí za tím tlak prodejců na cenu

Potraviny v Česku jsou bezpečné, zákazníci ale musejí zůstat ve střehu kvůli kvalitě a falšování výrobků. Z 430 tisíc analýz Státní zemědělské a potravinářské inspekce nesplnilo kvalitativní požadavky 15 procent vzorků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pečivo

pečivo | Foto: Eva Odstrčilová

Podle šéfa inspektorů Martina Klanici je hlavním důvodem obrovský tlak výrobců na prodejce, kteří je nutí ke snižování ceny.

„Výrobci se samozřejmě snaží šetřit na všech frontách a je logické, že jednou z těch cest je například nahrazení dražších složek v potravinách složkami levnějšími,“ potvrdil Klanica.

Na nekvalitní potraviny si přitom stěžuje mnohem víc lidí než vloni. Počet stížností Státní zemědělské a potravinářské inspekci se od začátku ledna oproti stejnému období loňského roku zvýšil dva a půlkrát.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka ve večerních Ozvěnách dne

Ředitel inspekce Jakub Šebesta mluví dokonce o bouřlivé reakci spotřebitelů a tomu odpovídá i počet kontrol. Podle Šebesty inspekce udělila vloni pokuty za 30 milionů korun. Ještě vyšší pokuty prý inspekce mnohdy neuděluje proto, aby prodejce zcela nezlikvidovala.

„My nemůžeme společnosti, když zjistíme, jaké jsou její movité a nemovité věci, dát třeba 3 miliony pokuty, to by nám Nejvyšší správní soud vrátil. Takových případů jsme měli celou řadu. Já se stále domnívám, že medializace a zveřejnění je ten nejvýznamnější prvek,“ řekl Šebesta.

Odpovědnost i pro dovozce a distributory

Ředitel SZPI také zdůraznil, že větší díl odpovědnosti za kvalitu potravin by měli postupně převzít i dovozci a distributoři. Počítá s tím novela zákona, kterou inspekce připravuje společně s ministerstvem zemědělství. Rozložit odpovědnost považuje za správnou cestu i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

„Dnes je odpovědnost plně na obchodnících i když třeba dodal špatnou potravinu výrobce. Jakmile si stěžuje zákazník, stěžuje si u obchodníka, protože on je tím posledním článkem, který uvádí zboží do oběhu a za všechno může. Rovnoměrnější rozložení odpovědnosti systému pomůže,“ míní Juračka.

Současně ale zdůraznil, že nechce omlouvat obchodníky. „Ať je víc kontrol ze strany SZPI. Já to vítám, protože jsem z toho byl v posledních měsících přímo zděšen,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Igor Maňour, Ľubomír Smatana, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme