Pouze 19 procent dětí se o kyberšikaně baví s učiteli

Každé desáté dítě se v posledním půlroce stalo obětí takzvané kyberšikany. Tedy čelilo nadávkám a útokům v textových zprávách, mailech nebo na sociálních sítích. Vyplývá to z posledního průzkumu Nadace O2 a občanského sdružení AISIS.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Klávesnice. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Výzkum podle ředitelky nadace Ivany Šatrové také ukázal, že kyberšikana přímo souvisí s atmosférou ve třídě. Příčina není tedy až tak v komunikačních technologiích jako ve vztazích ve škole. To potvrzuje i psycholog Michal Kolář:

Přehrát

00:00 / 00:00

O kyberšikaně mluvili v poledních Ozvěnách dne psycholog Michal Kolář a ředitelka Nadace O2 Ivana Šatrová.

"Kyberšikana je velice těsně provázaná se školní šikanou. Je tedy nutné umět řešit školní šikanu a v rámci toho vyšetřit i kyberšikanu, protože když se snažíme vyřešit jen samotnou virtuální šikanu, tak je to velice těžké."

Podle Šatrové se děti obecně kyberšikany nebojí: "Děti si někdy trochu protiřečily. Kyberšikanu obecně považují za nebezpečnou, ale osobně, když jsme se jich dotazovali na jednotlivé formy, se jí příliš nebojí. Mají pocit, že to se jim nemůže stát."

Oběti znají svého agresora

Sedmdesát osm procent dětí, které zažily kyberšikanu, překvapivě uvedlo, že znaly agresora: "78 procent dětí, které byly kyberšikanovány, uvedlo, kdo byl agresor a že byl ze stejné školy nebo třídy jako oběť," vysvětlila Ivana Šatrová.

Podle psychologa Michala Koláře jsou dopady kyberšikany stejné jako šikany klasické a můžou dítě dovést až k sebevraždě: "Jde o napadnutí identity dítěte. To se potom cítí hrozně ponížené, bezmocné, jako kdyby neexistovalo. Takže když potom někdo vyvěsí na web pornofotku s jeho hlavou nebo o něm říkají hnusné věci, tak je to strašně destruktivní."

Manažerka projektu Minimalizace šikany Jana Udatná přiblížila, jak děti kyberšikanu řeší: "Děti se v první řadě svěří svým kamarádům, později rodičům a pouze 8 procent dětí se svěří svému učiteli."

"Až na pátém místě je škola, která potom nějak pomůže, zasáhne a řeší případ kyberšikanování. Jinak se děti snaží využít nějakou technickou možnost odříznout se od té virtuální cesty změnou emailu nebo SIM karty," dodává Udatná.

Školy tak potřebují více informací o tom, jak s kyberšikanou pracovat a jak se jí bránit. Na jaře v rámci projektu Minimalizace šikany proto poputují do škol materiály, které ukáží učitelům, jak s dětmi mluvit a jak zlepšit klima ve třídě.

Veronika Sedláčková, Lenka Rafaelová, Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme