Povinná maturita z matematiky už v roce 2019, zvažuje ministerstvo školství

Ministerstvo školství uvažuje, že zavede povinnou maturitu z matematiky už od roku 2019. Znamenalo by to, že by ji skládali už dnešní žáci devátých tříd.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Povinná matematika u maturitní zkoušky se původně měla spustit až o rok později. Nyní ale resort zvažuje dřívější termín.

„Ministerstvo školství uvažuje o tom, že povinná maturita z matematiky by mohla být od roku 2019,“ potvrdila mluvčí ministerstva Klára Bílá.

Ministerstvo se pro dřívější termín rozhodlo po debatě na tripartitě, kde zaměstnavatelé i odbory žádali, aby se zařazení matematiky mezi povinné maturitní předměty urychlilo. Dříve než od roku 2019 to podle ministra školství Marcela Chládka možné není.

Přehrát

00:00 / 00:00

O maturitě z matematiky mluvili předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn a Oldřich Botlík, autor projektu Matematika s chutí

"Už v minulosti jsem řekl, že musíme tento termín nastavit tak, aby žáci, kteří nastupují do prvního ročníku například gymnázií, věděli, z čeho budou maturovat," uvedl Chládek.

Z matematiky by se i nadále nematurovalo na školách, kde se tento předmět prakticky nevyučuje, tedy především uměleckých.

Pokud by návrh na povinnou maturitu z matematiky prošel, měli by středoškoláci od jara 2019 tři povinné maturitní předměty.

Vedle matematiky by to byla ještě čeština, která je povinná i nyní, a cizí jazyk, mezi nímž a matematikou si mohou současní maturanti vybírat.

Někteří odborníci ale upozorňují, že podobné testování matematiku dětem nepřiblíží a že ani nemotivuje učitele, aby zkoušeli nové metody její výuky.

„Úlohy státní maturity jsou esencí toho, co způsobilo, že děti maturitu nemají rády. Pojetí státní maturity je zastaralé o 30 let. Musí se změnit. Aby zkouška byla spravedlivá i za čtyři roky, musí zůstat stejná. Tím, že zůstane stejná, ale utvrdí všechny v tom, že to dělají dobře. Naznačí, že ti, kteří se snaží to dělat trochu jinak, to dělají špatně. Problém je, že maturita zabrání vývoji, který je nutný,“ říká Oldřich Botlík, autor projektu Matematika s chutí a šéf společnosti Kalibro.

Podle něj je nutné dětem ukázat, že matematika souvisí s jejich životem: „Namísto biflování všelijakých postupů a zvládání aparátu, který v podstatě potřebují matematici, je nutné přesunout pozornost na řešení problémů, které děti zajímají. Protože děti jsou neuvěřitelně schopné, když je něco zaujme. Když jim ale člověk neřekne, proč se to mají učit a ještě to je plné různých ohavných symbolů, tak ty děti chápu.“

Výsledky maturit 2014 | Foto: Český rozhlas

ČRo, mkp, Tereza Chlubná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme