Lodní výtah na Orlíku je o 12 metrů delší. Zplavnění Vltavy do Českých Budějovic je hotové z poloviny

Kolejová dráha výtahu je nyní o 12 metrů delší a tři metry vyšší, čímž stoupla možnost převážet plavidla, když jsou špatné hydrologické podmínky. Modernizovat se bude i kabina výtahu pro převoz sportovních lodí. Investice je 93 milionů korun. Povodí rovněž prodlouží přístaviště v Týně nad Vltavou, chystá i vodní zdvihadlo na Orlíku, uvedl generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

Tento článek je více než rok starý.

Příbramsko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lodní výtah stavbaři prodlužují o 12 délkových metrů, tím pádem bude možné převážet lodě i při hladině nižší o 3,5 metru, než byl dřívější limit.

Lodní výtah stavbaři prodlužují o 12 délkových metrů, tím pádem bude možné převážet lodě i při hladině nižší o 3,5 metru, než byl dřívější limit. | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Roste i zájem o Vltavskou vodní cestu na jihu Čech. Loni proplulo plavebními komorami v jižních Čechách 37 865 lidí, které přepravilo 9 507 lodí.

Letos v červenci padl rekord v počtu lodí, které propluly komorou v Hluboké nad Vltavou. Bylo to 1000 lodí a asi 16 000 lidí.

Ministerstvo zemědělství ukázalo místa pro stavbu přehrad, společně zadrží třetinu Orlíku

Číst článek

„Každý rok máme nárůsty na Vltavské vodní cestě o desítky procent," řekl předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný.

Povodí Vltavy pracuje na několika projektech. Hotová je první část prohloubení plavební dráhy pod vodním dílem Kořensko až o dva metry, další následuje po letošní plavební sezoně. Investice je 50 milionů korun.

Propojení do Budějovic

„Je to zásadní věc, hotovo je 50 procent prací. Účelem je, aby při nepříznivých hydrologických podmínkách byly dostatečně zajištěny veškeré plavební hloubky. Po druhé etapě bude propojení orlické nádrže až do Českých Budějovic," řekl Kubala.

V září začne Povodí Vltavy rozšiřovat přístaviště v Týně nad Vltavou, kde se kapacita zvýší na 24 plavidel a jednu výletní loď. Do konce roku pak začne podnik stavět 255 metrů dlouhou přístavní hranu v Českých Budějovicích, práce potrvají do příštího podzimu. Povodí Vltavy dokončuje i analýzu budoucího lodního zdvihadla na Orlíku.

Hausbót, auto i starý jez. Kvůli modernizaci lodního výtahu klesla hladina v Orlické přehradě

Číst článek

V letech 2024 a 2025 prodlouží podnik plavební komoru Kamýk o 15 metrů. Investice dělají i jiné státní firmy a města. České Budějovice daly do řeky osm nových mol, Ředitelství vodních cest (ŘVC) vybudovalo vypouštění odpadních vod z lodí v přístavu Hluboká a chystá tam čerpací stanice pohonných hmot.

Letos začne také stavět čtyři nová přístaviště Davle, Klecánky, Kamýk a Štěchovice, jak řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů. V roce 2022 vybuduje ŘVC zdvižnou část železného mostu v Týně nad Vltavou, který je nízký a brání splavnění Vltavy.

Bude možné ho částečně zdvihnout. Projedou tam poté i parníky, podjezdová výška pro lodě bude 5,25 metru.

„Jde o to, aby mohla projet plavidla, zejména pro osobní přepravu, řešíme poslední detaily. Jeho zdvižení (mostu) umožní přepravu velkých osobních a výletních lodí z Budějovic až na Orlík," řekl Fojtů.

Ředitelství vodních cest připravuje i lodní zdvihadlo Slapy, aby se dalo doplout s loděmi vážícími až 300 tun z Budějovic do Prahy. Práce začnou v roce 2023. Za posledních deset let splavnilo ŘVC 33 kilometrů vodní cesty.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme