Pozemek pro D11 chtěl stát vykupovat přes utajeného developera

Stát chtěl poslední pozemek potřebný pro dostavbu dálnice D11 k Hradci Králové koupit prostřednictvím developera. Přes opakované dotazy Radiožurnálu ale jeho zástupci neřekli, proč tento postup, který vyvolává mnoho otázek, zvolili. Kromě toho, že není jasné, kdo je oním developerem, tak ani není jisté, jestli potom pozemek státu vůbec prodá. A pokud ano, k čemu takový obchod, na kterém bude tratit minimálně milion korun, tento investor potřebuje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice (ilustrační foto)

Dálnice (ilustrační foto) | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Kvůli tomuto pozemku se také dnes sejde ministr dopravy Pavel Dobeš s Davidem Štrosem, synem spolumajitelky Jaroslavy Štrosové.

Jde o případ, který se vleče už šestnáct let. Vše mohlo být vyřešeno už v květnu 2010, kdy Jaroslava Štrosová a její sestra Ludmila Havránková měli připravenou směnu pozemků se státem. Dohodu tehdy připravil úřad vlády tehdejšího premiéra Jana Fischera.

Po volbách ale smlouvu nakonec farmářka Havránková nepodepsala, a tak se nanovo začalo vyjednávat s oběma sestrami. S farmářkou Havránkovou se ministerstvo dopravy nakonec loni na podzim dohodlo na částečné směně a částečném prodeji pozemků. To se ale v ne tolik mediálně sledovaném, paralelně vedeném jednání s Jaroslavou Štrosovou, nepovedlo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Petra Sehnoutky o výkupu pozemků potřebných pro dostavbu dálnice D11 v Dopoledním Radiožurnálu.mp3

„V roce 2010 nám nabídli v prvním posudku cenu zhruba 200 tisíc korun. Následně o rok později už částka vyšplhala na 600 tisíc korun,“ popisuje David Štros.

Kvůli zájmu médií se Jaroslava Štrosová rozhodla pozemku po nezdaru se připravenou směnou z roku 2010 co nejrychleji zbavit. Nejdříve ho zadarmo nabídla své sestře Ludmile Havránkové. Ta to ale podle informací, které má Radiožurnál k dispozici, odmítla. Proč, to se nepodařilo zjistit. Ludmila Havránková po několik dní nebrala telefon. Její právní zástupce Pavel Černohous se po dohodě se svou klientkou do médií nevyjadřuje.

Štrosovi se následně rozhodli pozemek prodat. Našli si firmu, která za polovinu parcely byla ochotna zaplatit 1,9 milionu korun.

„Snažili jsme se toho pozemku zbavit. Nabízeli jsme ho třetímu subjektu. Z toho ale nakonec sešlo, protože oni si své zájmy ve vztahu k dálnici nebo Hradci Králové vyřešili jinak,“ vysvětluje David Štros.

Štrosovi pak chtěli pozemek v této hodnotě buď se státem směnit, nebo mu ho prodat. Tolik ale už stát podle pravidel dát nemůže. Přesto Jiří Mayer z Ředitelství silnic a dálnic na jednání s Davidem Štrosem tuto částku nabídnul.

„Do hry se dostala varianta, to je prodej toho pozemku nespecifikovanému subjektu, který byl v rámci toho rozhovoru označen za developera, tam ta kupní cena byla 1,9 milionu. O koho se jedná, nám nikdy nebylo sděleno. Nám to přišlo zvláštní, tak jsme vedli tu korespondenci tak, abychom se to dozvěděli,“ říká David Štros.

Kdo by developerem mohl být, prý vůbec netuší. Vylučuje i možnost, že by šlo o jeho tetu Ludmilu Havránkovou.

Ministr dopravy Dobes, Havrankova, Barta.jpg | Foto: ČTK

„V rámci rozhovoru s panem inženýrem Mayerem, ředitelem závodu Praha na ŘSD, padla odpověď, že to paní Havránková není. My bychom to ani zcela upřímně paní inženýrce za finanční obnos prodat nechtěli, protože jsme jí v rámci rodiny ten pozemek nabídli zadarmo a opakovaně,“ dodává.

Radiožurnál se několik týdnů snažil získat odpověď na tři základní otázky: Kdo je oním developerem? Jak je zaručeno, že potom parcelu dál prodá státu? A proč by to vůbec developer dělal, když parcelu pak může státu prodat jen za odhadní cenu a na obchodu by tak tratil více než milion korun?

Jiří Mayer z ŘSD se odvolával na to, že podle interních směrnic s novináři mluvit nemůže. Jeho nadřízený René Poruba se s okolnostmi transakce seznamoval déle než čtrnáct dní. Ani po této době ale neřekl, o koho jde.

„Došlo tam k nějakému jednání tak, abychom pana Štrose uspokojili a nepřekročili rámec zákona, ale o žádném developerovi jsem informován nebyl,“ řekl na začátku minulého týdne Poruba.

Na jeho konci už ale nesměl kvůli nařízení ministerstva dopravy o okolnostech transakce mluvit. Právním zástupcem developera byl advokát Petr Holešínský. Jeho jméno se také objevilo na chystané smlouvě s paní Štrosovou. Ani on ale Radiožurnálu neřekl, koho zastupuje. Odmítl ale, že by zastupoval Ludmilu Havránkovou, druhou spolumajitelku pozemku.

Petr Sehnoutka, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme