Pracovní směna cestáře začíná ve tři hodiny ráno

Sníh, vítr, náledí. S tím vším se v zimě musí každý den poprat na silnicích cestáři. Například na Trutnovsku se starají o stovky kilometrů silnic. Z toho poměrně velká část vede podhůřím a sypače musejí také do hor. Právě tam řeší často i dost extrémní situace. Vydáme se na jeden z takových okruhů, a to až do nadmořské výšky 950 metrů k hranicím s Polskem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Havarovaný sypač opřený o penzion

Havarovaný sypač opřený o penzion | Foto: Ivana Schöffelová

Tři hodiny ráno, na trutnovské cestmistrovství se začínají sjíždět posádky sypačů a pluhů. V noci totiž nasněžilo a na horách docela dost. Službu na dispečinku má Jaroslav Kašpar. Do terénu tak během pár minut posílá všechno, co má: „Předpokládáme, že dneska dojde k intenzívnějšímu spadu sněhu, takže jsme poslali zatím ven všechna vozidla.“

Na cestu s námi vyrazí Tomáš Urban. Sypač je plně naložený, všechno připravené. Poslední pokyny před odjezdem rozdává i vedoucí cestmistrovství Milan Baxa. Společně se vypravíme na jeden z nejproblémovějších okruhů na Trutnovsku z Temného dolu na Pomezní Boudy. Vítr, sníh, náledí. Na této trase jakoby si příroda dávala opravdu záležet.

Křest silničáře? S autem v příkopu

Tomáš Urban si pochvaluje: „V ranních hodinách je výhoda, že provoz je zatím minimální, takže i tohle široké vozidlo ani nepozná, že má radlici. Ale vozovky jsou někde dost úzké. Vstávat takhle ráno ve tři hodiny je sice těžké, ale po čase si na to člověk zvykne.“

Na správě a údržbě silnic pracuje Tomáš Urban asi osm let. „Dispečer ví, kde teď jsme a kolik budeme solit. Kolik gramů na kolik metrů i rychlost, jakou jedeme, si volím sám přímo z kabiny vozidla. Teď nám to dává 15 gramů na metr čtvereční. Čím víc sněhu je, tím se dává víc, dávkování je od 5 do 40 gramů.“

Když uklouzne takových 25 tun, tak to asi není žádná legrace. Stalo se vám, že jste někde tahal sypač z příkopu? „Stalo, už dvakrát. Je to takový křest a pokud to není pod vysokým napětím, tak o nic nejde,“ mávne rukou Tomáš Urban.

Čtvrt století staré auto šplhá do hor

Dali jsme dolů radlici a plužíme: „Tam, kde jsou domy, musíme zpomalit, abychom nevytloukli okna, hází to sníh třeba až 10 metrů daleko,“ vysvětluje mi silničář. Přijíždíme k odbočce Pomezní Boudy, tady se už nesolí. Tady už jenom pluhujeme: „Je to tady samá skála, samá svodidla. Silnice vede podél řeky a ta bývá studená, namrzá to,“ popisuje mi.

Neustále intenzívně sněží. To, co padá z oblohy, už snad nejsou ani vločky, ale možná takové malé bedýnky plné sněhu. „Nahoře se možná dočkáme i větru,“ upozorňuje Tomáš Urban a pozoruje palubní desku svého vozidla: „Jde do tahu, jde do pracovního, její teplota leze nahoru.“ Tatra 815 tady dostává zabrat: „Tady se pořádně ohřeje. Je to taková stará babička, ale dobrá. Rok výroby 1986.“

Po zhruba třiceti kilometrech děláme přestávku. Jsme na Pomezních Boudách ve výšce téměř tisíc metrů nad mořem, u hranic s Polskem. Docela fouká a Tomáš Urban jen konstatuje: „Je tady silný vítr, chumelí do toho, je to tady zajímavé.“

Když auta neuhnou, je cestáři ouzko

Řada lidí říká o své práci, že je pro ně posláním. Platí to u vás taky? „Já si myslím, že to musí být. Je to takové silničářské srdce, které by mělo ukázat, co v nás je a jak lidem dokážeme připravit, aby se dostali dobře do práce nebo za lyžováním.

Myslím, že kdyby si ti, kteří nadávají, sedli do sypače, tak by koukali, co se vůbec děje. Támhle je silnice, odhadneme to a jedem. Zažil jsem i chvíle, kdy jsem se opravdu bál. Těch situací je víc. Třeba když spadne ledovka a my máme na té námraze jet z kopce s radlicí a proti nám jedou auta. Někteří řidiči nejsou schopní zastavit a pustit nás, to pak bývá někdy ouzko.“


Zvětšit mapu: trasa z Trutnova na Pomezní Boudy

Pro Tomáše Urbana služba končí v 11 hodin. Jestli však večer nasněží, už o půlnoci se za volant oranžové osmsetpatnáctky na sedmdesátikilometrový okruh Trutnov – Temný Důl – Pomezní Boudy a zpět vrátí zase.

Martin Pařízek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme