OBRAZEM: Bohnice a Podbabu spojí nová lanová dráha. Jedna ze zastávek bude u pražské zoo

Pražský magistrát plánuje v létě vypsat tendr na projektanta lanové dráhy z Podbaby do Bohnic. Novinářům to v úterý řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Lanovka by podle něj měla být v provozu v roce 2025 a má za úkol zajistit přímé propojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať. To bude až po roce 2030, životnost lanovky má být kolem 30 let. Podle odhadů má lanovka vyjít na 1,5 miliardy korun.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Scheinherr uvedl, že i když jsou Bohnice a Praha 6 vzdáleny vzdušnou čarou jen asi 3,5 kilometru, kvůli chybějícímu přímému spojení lidé obvykle využívají k cestám mezi nimi metro, což je nepohodlné a zatěžuje to systém hromadné dopravy v centru. Řešením má být tramvajová trať, která však předpokládá stavbu nového mostu v Troji a zřejmě i proražení asi kilometrového tunelu skalou se zhruba stometrovým převýšením. To je plán na desetiletí, město proto zatím postaví lanovku, řekl náměstek.

Správa železnic loni zvýšila ztrátu na 1,08 miliardy, tržby a výnosy meziročně vzrostly

Číst článek

Ta bude mít tři stanice, jednu u terminálu veřejné dopravy v Podbabě, druhou v Troje, kde vznikne nový vstup do zoologické zahrady, a třetí v Bohnicích na křížení ulic Lodžská a K Pazderkám.

„Lanovka je velice jednoduchá na stavbu, nezabírá území, pouze malé části, kde jsou umístěny stanice a sloupy, a v panoramatickém pohledu není příliš vidět. Zároveň je její provoz velice tichý, takže ani nenaruší běžný život v zoologické zahradě,“ vysvětlil náměstek. Cesta z Bohnic do Dejvic by se lanovkou měla zkrátit přibližně o půl hodiny.

Nyní se projekt posuzuje z hlediska dopadů na životní prostředí a pořizuje se nutná změna územního plánu. Náměstek uvedl, že po výběru projektanta se předpokládá příprava projektu do roku 2023, v roce 2024 začátek stavby a o rok později uvedení do provozu. Dodal, že na světě existují dvě firmy, které umí podobnou lanovku postavit, a to rakouská Doppelmayr a italská firma Leitner.

Ulehčení dopravy

Dopravci začínají postupně obnovovat dálkové spoje, lidé mají větší zájem o cestování

Číst článek

Kabiny budou bezbariérové a klimatizované a podle plánů magistrátu mají být schopné přepravit 2000 lidí za hodinu. Teoreticky je podle náměstka možná kapacita až 6000. „Nepočítáme s tím, že by tam byla taková potřeba,“ řekl. Lanovka má být zařazena do systému pražské integrované dopravy a platit by v ní měly běžné jízdenky MHD.

Náměstek dodal, že lanovka ulehčí i přepravě do zoo, kde je nyní nutné vyhrazovat velký počet řidičů pro autobusy linky 112 z Nádraží Holešovice. Lanovka naproti tomu bude fungovat s minimem personálu a navíc bude možné pružně měnit počet kabin podle poptávky ze strany cestujících. Výhodou je podle Scheinherra i množství nutné energie, které je u lanovky jedno z nejnižších ze všech druhů MHD.

Plán ocenil i Petr Exnar (TOP 09), který předsedá komisi strategického rozvoje Prahy 6. „Samozřejmě bychom vítali raději tramvajovou trať do Bohnic,“ řekl. Dodal nicméně, že s ohledem na náročnost vybudování tramvaje považuje lanovku za dobré řešení v mezidobí.

Tramvajová linka

Pokud jde o stavbu tramvaje, té bude podle Scheinherra předcházet několik jiných tratí. První by měla propojit Bohnice s metrem Kobylisy, druhá pak Podbabu s areálem České zemědělské univerzity v Suchdole. Následovat má vybudování mostu do Troji a až následně trať do Bohnic. Ta je zatím zanesena pouze v územním plánu jako rezerva.

Dopravci žádají stát o finanční pomoc. Některé společnosti připouští, že bez ní zřejmě zkrachují

Číst článek

„Dnes ani přesně nevíme, jak to tam povede," řekl náměstek. Dodal, že trasování a přesná podoba budoucí trati se teprve začíná řešit. Odhady nákladů na stavbu trati z Podbaby do Bohnic se podle něj nyní pohybují mezi čtyřmi a osmi miliardami korun.

S plánem stavby lanovky přišlo minulé vedení magistrátu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval také projekt lanovky od Vltavy na Letnou, z toho však sešlo.

V předchozích volebních obdobích se hovořilo mimo jiné i o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes Prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme