Praha by mohla přijít o 12 milionovou dotaci na cyklostezku
V Praze, na úpatí vrchu Vítkova existuje cyklostezka, po které už od loňského září jezdí cyklisté. Úředně ale stále neexistuje a nikdo se o ni proto nestará. Instituce, které jsou v celé věci zainteresované totiž svalují odpovědnost jedna na druhou. Kolaudaci brání spor o pozemky a teď navíc hrozí, že kvůli průtahům přijde město Praha o dotaci převyšující 12 milionů korun.
Cyklostezku, která vede po původním železničním náspu na úpatí vrchu Vítkova, postavila Správa železniční dopravní cesty. Pozemky ale patří Českým drahám a hotovou stavbu si má převzít a provozovat magistrát. Stavba stojí na území Prahy 3 a tamní stavební odbor ji musí zkolaudovat.
„Kolaudace stála na tom, aby vlastníkem této stavby byla obec, tedy hlavní město, se kterým měla předběžnou dohodu o stavbě této cyklostezky Správa železniční dopravní cesty a České dráhy, které jsou majiteli těchto pozemků. To si musí vyřídit hlavní město s majiteli pozemků,“ vysvětluje Jan Sotona ze stavebního odboru Prahy 3.
Podle Pavla Poláka z pražského magistrátu nemůže město ve věci cyklostezky nic dělat: „No vůbec nic. To s námi není nijak svázaný – majetkově, technicky, investičně, no prostě nijak. Město Praha je z toho prakticky vyloučeno.“
Podle Pavla Hally nemůže nic dělat ani Správa železniční dopravní cesty:
„Ten hlavní problém je skutečně majetkoprávní ohledně pozemků, ale do toho Správa železniční dopravní cesty nemůže nijak zasahovat z logiky věci, že ty pozemky ji nepatří. Patří Českým drahám.“
Podle ředitele regionální správy majetku Českých drah Jana Skalického všechno závisí na Magistrátu hlavního města Prahy: „Ten uzavře smlouvu o výpůjčce pozemků a tam je samozřejmě potřeba, aby si doladily vztahy Technická správa komunikací a Správa železniční dopravní cesty – Stavební správa Praha o tom, že skutečně ta stavba je hotová a vypadá tak, jak má.“
SFDI: Do 1. června musí být zkolaudována
Všichni souhlasně dodávají, že celý problém bude do konce května vyřešen a cyklostezka zkolaudována. Pokud se tak nestane, je možné, že Státní fond dopravní infrastruktury, který dal do projektu přes 12 milionů korun, bude chtít své peníze zpět.
„Pokud by zkolaudovaná nebyla a nebyl by jasný výhled následných kroků, tak můžeme přistoupit k tomu, že to označíme za porušení rozpočtové kázně, v podstatě nesplnění podmínek při udělení dotace a předáme záležitost finančnímu úřadu s návrhem na odebrání dotace,“ říká Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Technické nedostatky, které na stavbě doposud byly, se podle Jana Sotony z radnice Prahy 3 podařilo odstranit:
„V určitých místech cyklostezky docházelo k tomu, že se při deštích zaplavovala. Nebyly tam dobře vyřešeny odvodovody, tyto připomínky jsme vznesli. Šéf odboru dopravního prošel tento úsek a zjistil, že tam byly opraveny některé práce. Pokud stavebník odstranil tyto nedostatky, tak v tom případě tomu nic nebrání ze strany stavebního úřadu.“
Budou se pozemky vyměňovat nebo zapůjčovat?
Ředitel regionální správy majetku Českých drah Jan Skalický upřesňuje, jak by se mělo postupovat dál:
„České dráhy jako podnikatelský subjekt nemohou ze zákona převádět bezúplatně pozemky na jakýkoliv jiný subjekt. Mohou pozemky pouze prodat a to za tržní cenu. Samozřejmě s tím Magistrát hlavního města Prahy díky rozsahu těchto pozemků by měl asi problém, proto je zvažována varianta směny pozemků s Magistrátem hlavního města Prahy, kde my bychom si zase od magistrátu jako České dráhy vzaly pozemky, které potřebujeme k provozování drážní dopravy v blízkosti kolejišť a tak dále.“
Dva nezávislé zdroje Radiožurnálu mimo záznam potvrdily, že ve hře jsou mnohem cennější pozemky. Taková výměna by ale byla pro magistrát nevýhodná a proto se věc bude řešit tak, že dráhy městu pozemky pod stezkou zapůjčí. To sice není definitivní řešení, ale mělo by umožnit zprovoznění cyklostezky.