Praha by mohla přijít o 12 milionovou dotaci na cyklostezku

V Praze, na úpatí vrchu Vítkova existuje cyklostezka, po které už od loňského září jezdí cyklisté. Úředně ale stále neexistuje a nikdo se o ni proto nestará. Instituce, které jsou v celé věci zainteresované totiž svalují odpovědnost jedna na druhou. Kolaudaci brání spor o pozemky a teď navíc hrozí, že kvůli průtahům přijde město Praha o dotaci převyšující 12 milionů korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nymburk a nová cyklostezka (3)

Nymburk a nová cyklostezka (3) | Foto: Michal Trnka

Cyklostezku, která vede po původním železničním náspu na úpatí vrchu Vítkova, postavila Správa železniční dopravní cesty. Pozemky ale patří Českým drahám a hotovou stavbu si má převzít a provozovat magistrát. Stavba stojí na území Prahy 3 a tamní stavební odbor ji musí zkolaudovat.

„Kolaudace stála na tom, aby vlastníkem této stavby byla obec, tedy hlavní město, se kterým měla předběžnou dohodu o stavbě této cyklostezky Správa železniční dopravní cesty a České dráhy, které jsou majiteli těchto pozemků. To si musí vyřídit hlavní město s majiteli pozemků,“ vysvětluje Jan Sotona ze stavebního odboru Prahy 3.

Přehrát

00:00 / 00:00

ORž Cyklostezka Praha Vítkov.mp3

Podle Pavla Poláka z pražského magistrátu nemůže město ve věci cyklostezky nic dělat: „No vůbec nic. To s námi není nijak svázaný – majetkově, technicky, investičně, no prostě nijak. Město Praha je z toho prakticky vyloučeno.“

Podle Pavla Hally nemůže nic dělat ani Správa železniční dopravní cesty:

„Ten hlavní problém je skutečně majetkoprávní ohledně pozemků, ale do toho Správa železniční dopravní cesty nemůže nijak zasahovat z logiky věci, že ty pozemky ji nepatří. Patří Českým drahám.“

Podle ředitele regionální správy majetku Českých drah Jana Skalického všechno závisí na Magistrátu hlavního města Prahy: „Ten uzavře smlouvu o výpůjčce pozemků a tam je samozřejmě potřeba, aby si doladily vztahy Technická správa komunikací a Správa železniční dopravní cesty – Stavební správa Praha o tom, že skutečně ta stavba je hotová a vypadá tak, jak má.“

SFDI: Do 1. června musí být zkolaudována

Všichni souhlasně dodávají, že celý problém bude do konce května vyřešen a cyklostezka zkolaudována. Pokud se tak nestane, je možné, že Státní fond dopravní infrastruktury, který dal do projektu přes 12 milionů korun, bude chtít své peníze zpět.

„Pokud by zkolaudovaná nebyla a nebyl by jasný výhled následných kroků, tak můžeme přistoupit k tomu, že to označíme za porušení rozpočtové kázně, v podstatě nesplnění podmínek při udělení dotace a předáme záležitost finančnímu úřadu s návrhem na odebrání dotace,“ říká Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Technické nedostatky, které na stavbě doposud byly, se podle Jana Sotony z radnice Prahy 3 podařilo odstranit:

„V určitých místech cyklostezky docházelo k tomu, že se při deštích zaplavovala. Nebyly tam dobře vyřešeny odvodovody, tyto připomínky jsme vznesli. Šéf odboru dopravního prošel tento úsek a zjistil, že tam byly opraveny některé práce. Pokud stavebník odstranil tyto nedostatky, tak v tom případě tomu nic nebrání ze strany stavebního úřadu.“

Budou se pozemky vyměňovat nebo zapůjčovat?

Ředitel regionální správy majetku Českých drah Jan Skalický upřesňuje, jak by se mělo postupovat dál:

„České dráhy jako podnikatelský subjekt nemohou ze zákona převádět bezúplatně pozemky na jakýkoliv jiný subjekt. Mohou pozemky pouze prodat a to za tržní cenu. Samozřejmě s tím Magistrát hlavního města Prahy díky rozsahu těchto pozemků by měl asi problém, proto je zvažována varianta směny pozemků s Magistrátem hlavního města Prahy, kde my bychom si zase od magistrátu jako České dráhy vzaly pozemky, které potřebujeme k provozování drážní dopravy v blízkosti kolejišť a tak dále.“

Dva nezávislé zdroje Radiožurnálu mimo záznam potvrdily, že ve hře jsou mnohem cennější pozemky. Taková výměna by ale byla pro magistrát nevýhodná a proto se věc bude řešit tak, že dráhy městu pozemky pod stezkou zapůjčí. To sice není definitivní řešení, ale mělo by umožnit zprovoznění cyklostezky.

Jan Herget, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme