Praha chce místo Masarykova nádraží obchody a byty
Masarykovo nádraží v Praze je blíž svému zrušení. Pražští radní odsouhlasili, aby tento prostor v budoucnu nahradilo další městské centrum. Definitivní rozhodnutí o zrušení, nebo zachování provozu na Masarykově nádraží padne v polovině září. Odpůrci tohoto záměru za snahou zrušit centrální nádraží vidí lobbing developerských firem.
Masarykovo nádraží na Novém městě je nejstarším nádražím v Praze. Funguje od roku 1845. Teď se pro Prahu podle jejích radních stává nepotřebným.
Nádraží je totiž neprůjezdné a podle radního za ODS Martina Langmajera je kolem něj kvůli rozsáhlému kolejišti mrtvá zóna. Tu by mohly zaplnit kanceláře, ale především obchody a byty. Samotná nádražní budova by měla zůstat zachovaná.
"Rozhodně všechny historické budovy Masarykova nádraží tam zůstanou a rozsah změny, o které se jedná, je zhruba 20 hektarů v centru města," upřesnil Langmajer.
Ne všichni pražští radní mají na rušení Masarykova nádraží stejný názor. Někteří záměru vyčítají, že se k němu nemohli vyjádřit sami obyvatelé Prahy, kteří spoje z Masarykova nádraží využívají. Zastupitelka za zelené Zuzana Drhová prosazuje, aby Masarykovo nádraží bylo součástí městského a příměstského dopravního uzlu.
"Proto by bylo lepší, aby se to řešilo v rámci územního plánu, kde je to právě možné řešit jako celek, a ne takto, kdy se to jakoby vytrhne a teď rychle se řeší jedna rozvojová oblast bez širších souvislostí," podotkla Drhová.
Vlaky, které teď do Prahy přijíždějí na Masarykovo nádraží, by podle záměru mělo v budoucnu pojmout nedaleké Hlavní nádraží. Podle Anny Kodysové ze Správy železniční dopravní cesty by nemělo být zvýšení spojů na hlavním vlakovém nádraží v Praze do budoucna problémem.
"Naše stanovisko je, že pokud se bavíme o vzdálenějším časovém horizontu, tak si řešení propojení těchto dvou centrálních pražských nádraží dovedeme představit," uvedla Kodysová.
O budoucnosti Masarykova nádraží se diskutovalo i ve středečním Radiofóru.