Vedení Prahy zvažuje zákaz vjezdu do pruhů pro MHD i v noci. ‚Není pro to důvod,‘ tvrdí část zastupitelů

Pražský magistrát zamýšlí zakázat automobilům vjezd do vyhrazených pruhů pro MHD i v době, kdy je to nyní povoleno, tedy například v noci. Rozhodnutí by mělo vejít v platnost v příštím týdnu. Proti rozhodnutí se ve čtvrtek postavili někteří pražští zastupitelé. „Není důvod, proč by vyhrazené jízdní pruhy ve všední dny mimo špičku a o víkendech nemohli využívat i řidiči individuální automobilové dopravy,“ řekl starosta Libuše Jiří Koubek (TOP 09).

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řidiči by nově nemohli využívat pruhy pro MHD i v době, kdy je to nyní povoleno | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Není žádný reálný důvod nutit řidiče nevyužívat vymezené jízdní pruhy v době mimo špičku, například i o víkendech nebo třeba o půlnoci. Dojde ke zbytečnému zahušťování dopravního provozu v jednom jízdním pruhu a vytváření kolizních situací při zařazování řidičů ze dvou do jednoho pruhu,“ řekl Koubek.

Stavba lávky mezi Karlínem a Holešovicemi by mohla začít příští rok. Úpravy čekají i ostrov Štvanice

Číst článek

Změnu režimu ve vyhrazených pruzích navrhla podle Koubka magistrátní komise pro cyklodopravu. Ve skutečnosti o změnu podle ČTK dlouhodobě usilují dopravní podnik a organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD. Zastupitel a starosta proto na čtvrtečním jednání zastupitelstva navrhl, aby problém zastupitelé řešili a postavili se proti změně.

Zda zastupitelé zařadí na program jednání, nebylo dopoledne jasné. Europoslanec a zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09) řekl, že záměrem jsou omezována práva části Pražanů.

Nejen ve špičce

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) se nechal slyšet, že dopravní komplikace proti minulosti nevznikají pouze v časech špičky, kdy zákaz průjezdu pruhy platí.

„Může to být poledne, neděle odpoledne, při opravách komunikací, čištění tunelů městského okruhu, havárií dopravních či inženýrských sítí. Proto dává smysl, aby autobusy měly možnost plynulého průjezdu kdykoliv.“ U pruhů, kde bude výjimka nutná, podle něj není problém jejich platnost v budoucnu upravit.

Podle něj je rovněž přežilý současný systém, kdy různé městské části mají svůj vlastní režim. „Jeden režim pro všechny zajistí zjednodušení a zpřehlednění. Nehledě na to, že většina autobusových pruhů už dnes stejně funguje non-stop,“ řekl Scheinherr.

V pruzích, kde platí časové výjimky, jsou pak podle něj pravidla ze strany řidičů méně respektována a pruhy jezdí navzdory zákazu.

40 kilometrů pruhů

Záměru se při diskusi o programu zastal zastupitel Ladislav Kos (Piráti). Řekl, že nechápe, proč je rozpoutávána válka mezi automobilisty a cyklisty či uživateli MHD.

„Mně píská v uších, když někdo říká, že jsou tu někomu upírána práva, jako by tu byli jen automobilisté. Berme to jako mix automobilistů, pěších, cyklistů. Dává se na preferenci, kterou si zaslouží veřejná doprava a samozřejmě záchranný sbor, který to bude využívat. Neberu to jako upírání práv,“ řekl Kos.

V hlavním městě je okolo 40 kilometrů pruhů vyhrazených pro MHD. Pruhy využívají rovněž policisté, strážníci, záchranáři nebo taxikáři. Na některých místech jsou určeny rovněž cyklistům. Vyhrazení pruhů je dosud časově omezené a neplatí 24 hodin denně. Obvyklý čas platnosti pruhů je od pondělí do pátku od 7.00 do 11.00 a od 14.00 do 19.00.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme