V MHD by mohly být všechny zastávky na znamení, plánuje se v Praze. Ušetří to prý miliony

V pražské MHD by mohly být všechny autobusové zastávky na znamení. Změna by přinesla finanční úspory, zrychlení dopravy nebo zvýšení počtu spojů. Rovněž by se snížil hluk a emise z rozjíždějících se autobusů. Nevýhodou by naopak bylo, že by lidé nemohli dobíhat spoje a nemohli by stát v neprůhledném přístřešku. Vyplývá to z dokumentu, který vypracovala organizace Ropid, jež plánuje pražskou MHD.

Praha (Aktualizováno: 14:02 19. 3. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Praze je 2342 zastávek, z nichž je 1384 na znamení, 933 stálých a u zbylých se režimy střídají | Foto: Archiv DPP, Petr Hejna | Zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Znění dokumentu potvrdil pro server iROZHLAS.cz i náměstek ředitele Ropidu Martin Šubrt s tím, že jej v úterý odpoledne bude projednávat výbor dopravy, odkud případně poputuje k vyšším instancím v rámci Prahy.

V pražské MHD ubývá černých pasažérů. Město chce neplatiče vymýtit úplně, pomáhají mu studenti

Číst článek

„Je to předjednáno jak s vedením města, tak dopravním podnikem a dnes (v úterý - pozn. red.) to bude představeno na výboru dopravy, tzn. od něj se to teď odvine dále, pokud to odsouhlasí, tak poté bude příprava dále pokračovat,“ potvrdil Šubrt.

Zavedení všech zastávek na znamení by přineslo roční úsporu až pět milionů korun. Každé zastavení a rozjezd autobusu vyjde podle materiálu na jednu korunu. Zároveň by znamenalo možnost zvýšení počtu spojů. Řidiči by u prázdné zastávky nezastavovali, a spoje by tak zrychlily. Se stejným počtem vozů a řidičů by se zvýšil rozsah provozu.

Problém by neměla změna způsobit přímo v autobusech. Tlačítky stop je vybavena v okolí dveří či plošin pro matky s kočárky a vozíčkáře naprostá většina z nich. Pro výstup by stačilo včas stisknout tlačítko a v případě nástupu pouze stát viditelně na zastávce.

60 % zastávek už na znamení je

Právě způsob nástupu a výstupu by ale mohl být problém. Jakmile by stál cestující v neprůhledném přístřešku a řidič jej neviděl, nezastavil by a zastávkou projel.

Co přesně znamená ‚neprodleně si označit jízdenku‘? Studentka se pře s plzeňským dopravním podnikem

Číst článek

Podobné by to bylo s dobíháním autobusu. Stejně tak by mohlo být problémem pro seniory či matky s kočárky stisknout včas tlačítko ve starším voze, kde jich je nižší počet.

Kdy a zda budou všechny zastávky na znamení, Ropid ani vedení města nerozhodly. Podle dokumentu by bylo možné stihnout termín 1. července letošního roku, avšak příprava by se musela výrazně zrychlit. „Termín 1. červenec 2020 představuje v přípravě větší volnost,“ píše se v materiálu.

„Sice se to nezdá, ale zhruba 60 % zastávek v Praze už na znamení je. Trochu to vyvolává emoce, protože to vypadá, že se zavádí něco převratného, ale v tomhle režimu už je dnes přes 1300 zastávek. Reálný dopad na cestující by neměl být skoro žádný,“ dodal Šubrt.

V Praze je 2342 zastávek, z nichž je 1384 na znamení, 933 stálých a u zbylých se režimy střídají.

jgr, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme