Praha si průvodem připomněla 130 let provozu tramvají. Zapojila moderní vozy i historické unikáty

Praha si připomíná 130 let provozu elektrických tramvají. Vůbec první úsek na pražské Letné u Stromovky otevíral František Křižík 18. července 1891, právě tam tramvajový průvod vyrazil. Dopravní podnik do kolony vypravil historické unikáty i moderní tramvaje. Už ráno si je ve smyčce Královka fotily desítky dopravních nadšenců, svezlo se jich asi 400.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Součástí průvodu byla i druhá nejstarší elektrická tramvaj v hlavním městě. „Je to tramvaj z roku 1901, která jezdila v Praze. K ní je vlečný vůz s koňky, který je ještě starší a je nejstarší z celého průvodu Ten je také náš,“ řekl Radiožurnálu technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský. Otevřený vůz má sice střechu, okna ale chybí.

V Praze začaly dvě velké výluky tramvají na Národní třídě a Vinohradské. Prodloužil se ale provoz metra

Číst článek

„Dochoval se díky tomu, že ve 20. letech tyto staré otevřené vlečné vozy byly upraveny jako prodejny předplatných jízdenek. Protože se dochovaly tři prodejny, jedna z nich se upravila do stavu 19. století,“ doplňuje Šurovský.

V průvodu měly zastoupení jak historické soupravy, tak i nejmodernější tramvaje - většina z nich z pražského muzea MHD ve Střešovicích.

„Vybírali jsme podle toho, aby byly zastoupeny všechny hlavní typy, které v Praze jezdily – ať už za monarchie, za první republiky, tak i po válce a v současné době. Ať už jsou to tramvaje čtrnácté nebo patnácté,“ říká šéf střešovického muzea Petr Malík.

Plzeňský Křižík

Kromě pražských exponátů ale do průvodu vyrazila i unikátní tmavě červená tramvaj se světlem až nad kabinou řidiče - plzeňský Křižík.

„Vůz z plzeňského městského dopravního podniku s evidenčním číslem 18, který zahajoval provoz v Plzni už v roce 1899. Do Prahy byl čerstvě zapůjčen, jednak aby přispěl ke zdaru našich oslav, protože toto výročí je výročí Františka Křižíka a tento vůz je vybaven elektrickou výzbrojí Křižík. Druhým důvodem je, že v Plzni probíhá výstavba nové vozovny a vůz jako významná technická a kulturní památka neměl správné podmínky pro ustájení,“ přibližuje Jan Šurovský.

Kolona třinácti vozů a souprav, v čele s plzeňským unikátem, vyjela z Královky v 8.15. Na Letnou dorazila zhruba o hodinu později, tedy téměř na minutu přesně 130 let od momentu, kdy František Křižík právě tam první elektrickou dráhu otevíral. Od neděle ji připomíná také nová naučná stezka.

Prahou ráno projel tramvajový průvod - v čele s nejstarší dochovanou elektrickou tramvají v Česku, plzeňským Křižíkem s číslem 18. Hlavní město si právě dnes připomíná 130 let od zahájení provozu elektrických tramvají v metropoli. @Radiožurnál @iROZHLAS.cz @Český rozhlas Plus

10:03 – 18. 07. 2021

20 102

Vojtěch Tomášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme