Praha musí stavět. Chceme více propojit veřejnou dopravu, říká staronový náměstek pro územní rozvoj

O novém složení pražské koalice je jasno. Primátorem bude podle dosažené dohody Bohuslav Svoboda (ODS). Koalici Spolu v radě připadne pět pozic včetně primátora, čtyři místa v radě obsadí Piráti a dvě místa připadnou STAN. Na pozici náměstka pro územní rozvoj usedne Petr Hlaváček (STAN), který již funkci zastával v minulém období. „Chráníte kvalitu, Praha ale musí stavět,“ říká Hlaváček v rozhovoru pro Radiožurnál.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Náměstek pražského primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček za TOP 09

„Jestli se chcete vypořádat s krizí dostupnosti bydlení, musíte postupovat mnohodruhově,“ říká Hlaváček (STAN) | Foto: Jessica Petrů

Za týden, 16. února, byste měli zvolit radu a primátora. Stihnete do té doby podepsat koaliční smlouvu?
Určitě, v tuto chvíli to máme naplánované na středu dopoledne před zastupitelstvem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zahraniční zkušenosti říkají, že jestli se chcete vypořádat s krizí dostupnosti bydlení, musíte stejně jako v přírodě postupovat mnohodruhově - stavět jako město, podporovat soukromé investory, družstevní bydlení i tzv. baugruppe, říká Petr Hlaváček

Zůstáváte na pozici náměstka pro územní rozvoj a dosluhující primátor Zdeněk Hřib (Piráti) bude prvním náměstkem pro dopravu. To jsou v radě jedny z nejvýznamnějších postů. Chápete to jako jasné vítězství?
Je to rozumná dohoda koaličních partnerů a věřím, že můžeme se spoustou projektů pokračovat dále a že na spoustě projektů budeme muset najít shodu s kolegy ze Spolu, tudíž to určitě je o určité kontinuitě. Vítězství to bude za tři a půl roku, až skutečně něco dokážeme.

Jaká je vaše vize Prahy? Jak vypadá dlouhodobá strategie?
Praha je kouzelná v tom, že kombinuje strašně silné prvky modernosti, současnosti a zároveň historie. A v rozvoji je právě také onen konflikt – na jednu stranu přirozeně chráníte kvalitu, která je všude kolem nás, ať už jste na Starém Městě, Vinohradech nebo i kvalitním sídlišti. Vždy je tam určitá kvalita, ale zároveň do Prahy ročně přichází přibližně deset tisíc lidí.

A to není jen tak, že tolik lidí přijde a znamená to, že se 30 tisíc lidí vystěhuje a 40 tisíc přistěhuje. Čili Praha je velmi dynamická. Hranice se Středočeským krajem překračuje každý den 200 až 300 tisíc lidí podle toho, jaký je den a jestli nejsou prázdniny, jde o velmi dynamický region.

Čili Praha musí stavět, připravovat obytné stavby a musí se všemi lidmi, ať jsou to městské části, nebo obyvatelé, danou změnu projednávat. A to je velmi složitý proces.

Nebýt Marvanové, byla by v Praze vláda Spolu a ANO. Za to jsem jí poděkovala, říká budoucí náměstkyně

Číst článek

Budete pokračovat v projektu Pražské developerské společnosti, která připravuje stavbu přibližně osmi tisíc bytů na městských pozemcích? Proč chcete stavět takříkajíc svépomocí? A umí být město efektivnější než developer?
Všechny zahraniční zkušenosti říkají, že jestli se chcete vypořádat s krizí dostupnosti bydlení, musíte stejně jako v přírodě postupovat mnohodruhově. Musíte podporovat soukromé investory, například i debatovat s církvemi, jestli nemají stavět. A musíte také stavět jako město. Jde prostě o dané mnohodruhové přístupy, musíte podporovat takzvané baugruppe, družstevní bydlení.

A to všechno začíná přípravou území. Jsme ve fázi, kdy jsme udělali analýzu všech městských pozemků a řekli jsme, že je nebudeme prodávat a budeme na nich vytvářet městské projekty.

Nyní se nacházíme ve fázi, kdy za sebou máme asi tři architektonické studie a množství změn územního plánu. Spolupracujeme s fakultou architektury. Máme velký projekt na Palmovce vedle EUSPY, velký projekt na Nových Dvorech a v různé fázi přípravy skutečně chystáme asi osm tisíc bytů.

Nová pražská vláda nepočítá s Kordovou Marvanovou. ‚Dozvěděla jsem se to včera,‘ říká politička

Číst článek

Není vaše hlavní doména, ale jak se má změnit doprava?
Doprava, stavění a rozvoj jsou v zásadě jednou oblastí, která je kvůli složitosti rozdělena do více gescí. Určitě je potřeba dodělat městský okruh a dále pracovat na vnějším okruhu. Významným způsobem ale také spolupracujeme se Správou železnic a ministerstvem dopravy na tzv. metru S neboli železničním spojení 2.

Jde o podzemní propojení pod Prahou a velmi tlačíme na propojení veřejné dopravy navzájem, tedy železnice, metra a tramvají. To je cesta ke zklidnění. Velmi kvalitní veřejná doprava je hlavním směrem zklidnění dopravy ve městě.

Praha je také specifická velkým používáním pěší dopravy a pěší je potřeba chránit a zlepšovat prostředí tak, aby se mohli ve městě pohybovat.

Jak by se v Praze měla omezit automobilová doprava? A pomohlo by urychlení stavebního řízení snížit v hlavním městě ceny nových bytů? Poslechněte si celý rozhovor v audiozáznamu nahoře v článku.

Vladimír Kroc, ula Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme