Praha si pořídí přístřešky na MHD sama, mobiliář ji přijde asi na 400 milionů korun

Hlavní město samo pořídí asi 930 přístřešků pro zastávky MHD. V současnosti mobiliář vlastní a provozuje firma JCDecaux, které v polovině příštího roku skončí smlouva a přístřešky plánuje odvézt. Získání mobiliáře dostane na starost některá z městských firem, o detailech bude vedení města ještě rozhodovat. O pořízení zastávek budou hlasovat i zastupitelé.

Praha (Aktualizováno: 16:49 10. 2. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Město původně zvažovalo, že vypíše tendr na soukromého provozovatele, na základě doporučení komise však rozhodlo, že pořídí vlastní přístřešky. 

Na pražské Hlavní nádraží se vrací památník Rozloučení. Připomíná příběh Wintonových dětí

Číst článek

JCDecaux nyní mobiliář provozuje na základě smlouvy z roku 1994, městu platí poplatek a může na zastávkách umísťovat reklamu. O neprodloužení smlouvy rozhodlo minulé vedení magistrátu pod vedením primátorky Adriany Krnáčové (ANO), která ji označila za nevýhodnou pro město. Tehdejší rada zároveň schválila vypsání nového tendru v podobě koncesního řízení.

Koncese na dalších 15 let

Toto rozhodnutí v pondělí radní revokovali a rozhodli o tom, že město za zhruba 400 milionů korun mobiliář pořídí samo. V plánu je, že po pořízení zastávek a jejich instalaci Praha vyhlásí soutěž o firmu, která na nich bude za poplatek prodávat reklamu a případně zajistí i jejich údržbu. Zatímco koncese by byla zřejmě na 15 let, tyto soutěže by se mohly opakovat například každých pět let.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dříve řekl, že město se musí vyhnout závislosti na soukromém dodavateli, zároveň tento model podle něj umožní lépe reagovat na situaci na reklamním trhu.

„Koncese byla připravena už někdy v polovině minulého roku, nicméně s ohledem na různé okolnosti nebyla politická vůle ji realizovat,“ řekl v pondělí radní pro majetek Jan Chabr (TOP 90). V minulosti uvedl, že by preferoval koncesi, ale kluby Pirátů a Spojených sil pro Prahu prosazovaly vlastní zakoupení.

Vyhýbají se kamiony zpoplatněným úsekům silnic? Problémy hlásí pouze ze Středočeského kraje

Číst článek

Radní dodal, že na pořízení a výměně mobiliáře se budou podílet dopravní podnik a městské firmy Technologie hlavního města Prahy (THMP) a Technická správa komunikací (TSK). Chabr doplnil, že jelikož půjde o investici nad 50 milionů korun, bude o ní rozhodovat zastupitelstvo.

Město již uskutečnilo soutěž na podobu přístřešku, který se nyní testuje na Palackého náměstí. Zástupci JCDecaux nebo náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) design označili za nevyhovující. Podle JCDecaux město nemá know-how, aby mobiliář mohlo pořídit a spravovat.

Spor s JCDecaux

Firma uvedla, že v případě prodloužení původní smlouvy o pět let pořídí 300 nových zastávek v designu města k asi 900, které nyní provozuje. Radní Chabr dříve řekl, že prodloužení smlouvy by bylo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách a že firma má povinnost zajistit fungování mobiliáře až do skončení kontraktu 30. června 2021.

Společnost nicméně sdělila, že začne přístřešky odstraňovat již letos na konci srpna. V takovém případě je město podle radního připraveno obrátit se na soud. „Budou probíhat další jednání s JCDecaux tak, abychom zajistili jejich součinnost,“ uvedl v pondělí Hřib.

Rodné listy kvůli tramvajence? Město na nich trvá, experimentuje i s biometrickými podpisy

Číst článek

Do případného tendru se plánovaly kromě JCDecaux přihlásit také firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor. Posledně uvedená firma, která zatím na českém trhu nepůsobí, před časem oznámila, že je ochotna v případě úspěchu v tendru přístřešky pořídit a ihned převést do majetku města.

Zástupce firmy Mats Lundquist také uvedl, že radou nyní zvolené řešení není v evropských metropolích běžné. „V případě in house řešení vzniká riziko politické korupce, zejména v období voleb, jelikož vedení města bude mít reklamní plochy zcela pod kontrolou a bude si moci určovat, jaké kampaně budou na mobiliář umísťovány, a tím může docházet k ovlivňování voličů,“ řekl.

Plánovaný postup kritizoval předseda klubu ANO v pražském zastupitelstvu Patrik Nacher. „Město na to nemá kapacity a způsobí to víc problémů než užitku. Je to jen důsledek amatérismu, jakým je Praha vedená. Je téměř jisté, že se to celé připravit nestihne. A ta stará a pro město nevýhodná smlouva z devadesátých let bude muset být prodloužena,“ sdělil.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme