Praktiky podomních obchodníků jsou čím dál tím agresivnější
Uvolnění trhu s energiemi umožnilo lidem vybírat si dodavatele s nižšími cenami nebo s lepšími službami. Uvolnění trhu má ale i jeden negativní dopad. Přilákalo podomní obchodníky, jejichž praktiky jsou čím dál tím agresivnější.
Vyhodíte ho dveřmi, vrátí se oknem. Tak se v dřívějších dobách charakterizovali podomní obchodníci. Teď se ale mnohdy lidé nemusejí bránit jen vlezlé naléhavosti, ale často i vyloženým podvodům. Podomní obchodníky si najímají prostřednictvím agentur i jinak slušné společnosti. Jenže prodejce je placen podle toho, kolik lidí se mu podaří přesvědčit.
„Z tohoto jevu velkou radost nemáme. My jsme se snažili komunikovat přímo s některými dodavateli, kteří využívali těchto služeb a musím říct, že po našem důrazném a opakovaném apelu se situace výrazně zlepšila. Bohužel došlo k tomu, že řada obchodníků ukončila spolupráci s agenturami, které si v tom nevedly dobře a tyhle agentury nabídly služby jiným obchodníkům a bohužel se s tímto nešvarem setkáváme i u dalších subjektů,“ říká místopředseda Energetického regulačního úřadu Blahoslav Němeček.
Nejčastěji prodejci lidem tvrdí, že jejich dosavadní dodavatel končí. Nebo pokud jde o příliš velkou a známou společnost říkají, že končí s přímými dodávkami konečným zákazníkům a lidé musí uzavřít smlouvu s novou firmou, která bude dodávky zajišťovat. Leckdy se vydávají přímo za zaměstnance dodavatelské firmy.
„Zákazníci nás kontaktují s tím, že přicházejí obchodníci a vydávají se za zástupce společnosti RWE a chtějí s nimi podepsat novou smlouvu. Nicméně ta smlouva je na nového obchodníka,“ potvrzuje marketingový ředitel RWE David Konvalina.
Ve smlouvě může být zahrnuta velká platba provize zprostředkovateli, vysoký paušální poplatek, drahá sankce za zrušení smlouvy nebo jiný chyták. Na to samozřejmě obchodníci neupozorní. Už se ale dokonce stalo, že se obchodník ani neobtěžoval vysvětlovat údajné výhody nové smlouvy. Za své oběti ji vyplnil sám.
„Podvodník se vydával za měřiče RWE, vyfotil si plynoměr, nechal si ukázat smlouvu a nakonec podepsal s nic netušícím zákazníkem smlouvu ve prospěch jiného obchodníka,“ dodává Konvalina.
Nepodepisovat smlouvu hned
Lidé by nic neměli podepisovat hned. Měli by si nechat čas na rozmyšlenou a smlouvu si důkladně a v klidu prostudovat. Ani takový postup ale před podvodníkem nemusí uchránit.
„Nedávno si jedna paní ztěžovala, že za ní byl jakýsi obchodní zástupce nejmenovaného alternativního dodavatele elektřiny. Smlouvu s ním nechtěla podepsat, on jí vyhrožoval odpojením od elektřiny, ale paní přesto trvala na svém. Když obchodník odcházel, vyhodil jí hlavní jistič, paní se toho polekala, běžela za obchodníkem a smlouvu s ním podepsala. On jí pak hlavní jistič znovu nahodil,“ vypráví Eva Nováková ze společnosti ČEZ.
Kdyby paní zavolala na zákaznickou linku svého dodavatele, mohla vědět hned, že se k ní vloudil podvodník. Pracovník společnosti musí mít průkaz, často oblečení s logem firmy, nemůže nahlížet do smluv ani jiných dokladů a nic si nesmí ofotit.
V případě podezření mohou lidé zavolat na zákaznickou linku a informovat se. Obrátit se také mohou na Energetický regulační úřad.