Právník Zavadil dostal kvůli inzerátu proti Schwarzenbergovi statisícovou pokutu

Pokutu 850 tisíc korun musí zaplatit pražský advokát Vladimír Zavadil za neetický inzerát proti Karlu Schwarzenbergovi. V kárném řízení ji Zavadilovi uložil kárný senát za to, že před druhým kolem prezidentské volby zadal do celostátního deníku inzerát s výzvou, aby lidé nevolili kandidáta Karla Schwarzenberga (TOP 09).

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pražské sídlo vedení České advokátní komory

pražské sídlo vedení České advokátní komory | Foto: Česká advokátní komora

Podle kárného senátu byl inzerát neetický. Verdikt kárného senátu přiblížila Českému rozhlasu mluvčí České advokátní komory Iva Chaloupková:

„Tento inzerát obsahoval přinejmenším jedno nepravdivé tvrzení. Kárný žalobce ho proto vinil, že nedodržel ustanovení zákona o advokacii a pravidla profesionální etiky advokátů.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O etice ve volební kampani mluvil Jakub Horák, expert na politický marketing

„Kárný senát shledal dotčený inzerát neetickým, a to jak v advokátním, tak celospolečenském kontextu. Kárně obviněný neuspěl se svou argumentací, že inzerát nezadal jako advokát, ale jako soukromá osoba,“ poznamenala Chaloupková.

Rozhodnutí kárného senátu zatím není pravomocné.

Zodpovědnost za obsah má zadavatel

„Toto rozhodnutí advokátní komory je především dobré k podpoře etické pověsti advokátů,“ řekl expert na politický marketing Jakub Horák. „Co se týče výsledků voleb, samozřejmě to rozhodnutí žádný zpětný efekt nemá.“

Připomněl také, že za obsah inzerátu je jednoznačně zodpovědný zadavatel. Advokátní komora nemůže sankcionovat mediální agenturu, ale věcí by se podle Horáka měla zabývat i rada pro reklamu.

Inzerát zřejmě nemohl zásadně ovlivnit výsledek prezidentské volby. „Ale to nic nemění na tom, že podávat lživé inzeráty – obzvláště v předvolebním boji – je neetické a nesprávné.“

Jakub Horák také zdůraznil, že například v Anglii se ve volební kampani používají velmi ostré a ironické inzeráty, ale nikdy se nepoužily nepravdivé údaje.

Veronika Sedláčková, Tereza Chlubná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme