Pražská záchranka kolegy informuje telefonicky. Jednotný elektronický systém u nich nefunguje

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) hodnotil projekt Národního informačního systému integrovaného záchranného systému (NIS IZS), který měl propojit hasiče, policii a záchrannou službu, aby byl jejich postup co nejefektivnější. Systém nesplnil pět ze třinácti cílů a musela být vypuštěna klíčová část, informoval NKÚ na svých internetových stránkách.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Integrované operační středisko Policie Jihočeského kraje přijímá tísňová volání i zprostředkování komunikaci mezi samotnými policisty | Foto: Martina Toušková

Projekt NIS IZS byl uveden do provozu v lednu 2016, tedy s dvouletým zpožděním, a stál 364 milionů korun, z čehož 288 milionů korun financovala Evropská unie. Program podle Nejvyššího kontrolního úřadu skutečně zlepšil komunikaci a koordinaci složek Integrovaného záchranného systému, nesplnil ale pět ze třinácti dílčích cílů, které generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, jenž ho mělo na starosti, vytyčilo v projektové dokumentaci.

Ministerstvo vnitra, které se také do přípravy systému zapojilo, podle NKÚ už při přípravě špatně předpokládalo, že dokáže řídit a koordinovat i záchrannou službu v krajích. To ale ministerstvu legislativa neumožňuje. Do systému se také nepodařilo zapojit všechny složky ve všech krajích. Pražská záchranná služba tak musí stále své kolegy informovat pomocí telefonů.

Vnitro podle NKÚ neoprávněně vydalo 390 milionů na elektronizaci veřejné správy, resort to odmítá

Číst článek

Dalším problémem byl podle NKÚ i fakt, že garant systému, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, nevypsal v roce 2011 otevřenou soutěž. Na žádost ministerstva vnitra zadalo tuto zakázku České poště, respektive jejímu Odštěpnému závodu ICT. S tím ale mohli podepsat smlouvu až v březnu 2013, tedy tři čtvrtě roku před plánovaným dokončením.

Smlouva jen do konce roku 2017

Odštěpný závod navíc neměl dostatek zaměstnanců ani výpočetní techniky, proto musel na některé části vypsat dodatečné soutěže a celý projekt se opozdil. Proto hrozilo, že nebude možné dočerpat evropské dotace. Generální ředitelství se rozhodlo vypustit zřízení národního systému příjmu tísňových volání za více než 150 milionů korun.

Dotace se sice podařilo vyčerpat, ale pouze za cenu vypuštění této klíčové části. To komplikuje využití geografického informačního systému, který měl umožnit sdílet vizualizace místa, kde k zásahu dochází. Také se nepodařilo vybavit všechny vozy navigačním systémem.

Generálnímu ředitelství HZS neuzavřelo novou smlouvu s Odštěpným závodem ICT na provoz a servis NIS IZS. Ten ho tak bude spravovat jen do konce roku 2017. Další tři roky pak ještě musí odštěpný závod poskytovat servisní podporu, ale není vázán lhůtami, do kdy musí případné závady odstranit.

Ministerstvo vnitra uvedlo, že nový informační systém zrychlil a zefektivnil práci záchranářů a umožňuje koordinaci a rychlou komunikaci mezi jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému. Přes problémy z doby minulých vlád, které způsobily zpoždění projektu, se současnému vedení ministerstva podařilo systém dokončit a přitom dodržet pravidla pro unijní dotace, uvedl náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie Jaroslav Strouhal.

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme