Pražská zoo přestává užívat logo s motivem koně Převalského

Pražská zoologická zahrada už nebude používat logo výtvarníka Michala Cihláře s motivem koně Převalského. Cihlář podal na zoo žalobu za neoprávněné používání této značky a odvolací soud ji uznal.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žirafy v pražské zoo | Foto: Zoo Praha

Spolupráce mezi Michalem Cihlářem a pražskou zoo trvala celkem devět let. V roce 2006 ji výtvarník ukončil. Poté podal na zahradu několik žalob. Zoo podle něj neoprávněně používá jeho grafiky a další díla. Po zahradě také za to požaduje 1,8 milionu korun.

První z žalob řešil soud v listopadu 2008. Tehdy dal soudce městského soudu za pravdu zoologické zahradě. Výtvarník se ale proti rozhodnutí odvolal k Vrchnímu soudu v Praze a ten letos v září rozhodl ve prospěch malíře.

Podle soudu zahrada užívala jeho dílo neoprávněně, ve smlouvě nebyla upravena odměna pro malíře za šíření jeho díla, jak to požadoval starý autorský zákon platný do roku 2000. Podle verdiktu musí zoo logo s koněm Převalského přestat používat do letošního 23. prosince.

Zahrada proti tomuto rozhodnutí podala dovolání k Nejvyššímu soudu. Malíř si podle ní za celou dobu spolupráce nestěžoval. Za logo získal 50 tisíc korun, což byl údajně v roce 1998, kdy logo vzniklo, desetinásobek běžných odměn pro výtvarníky.

Logo pražské zoologické zahrady od Michala Cihláře | Foto: Zoo Praha

Zoo dočasně bude používat logo jiné, které vytvořil Vladimír Veselý. "My bychom k němu došli tak, jako tak. Protože dlouho už pracujeme na odklonu předešlého výtvarného stylu a vytváříme nový vlastní styl. Soudní spor jen urychlil ten krok výměny. Samozřejmě jsme chtěli jít cestou výběru definitivního loga, přechodné logo je vynucené rozhodnutím odvolacího soudu," uvedl mluvčí zoo Vít Kahle.

Cihlář však podal žalobu i kvůli dílům Veselého, která se nápadně podobají těm jeho a jsou s nimi zaměnitelná. Požaduje proto omluvu a jejich stažení. Veselého kvůli tomu už dřív kritizovali někteří odborníci.

Zahrada zatím neví, kdy bude mít logo nové. Otázka dalšího postupu je záležitostí nového ředitele, kterým se stal Miroslav Bobek.

Katka Brezovská, Kateřina Rózsová-Horálková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme