Pražský okruh v zimě: údržba dostatečná, informace nikoli

Pražský okruh mezi dálnicemi D1 a D5 v zimě již několikrát zastavil nebo zkomplikoval dopravu. Za vše ale nemohou námraza, silničáři nebo stavební nedostatečnost. Nehody většinou způsobí neukáznění řidiči, ti ostatní se pak o koloně nedozvědí tam, kde by měli.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Provoz na Pražském okruhu se zastavil kvůli uzavřenému Lochkovskému tunelu

Provoz na Pražském okruhu se zastavil kvůli uzavřenému Lochkovskému tunelu | Foto: Jiří Panajotis

Příkladem je ranní nehoda dvou kamionů u Ořecha, která po celý den blokovala provoz. Dopoledne nejprve doprava zcela stála směrem na Plzeň, později byl zprovozněn alespoň jeden pruh. Kolony se tvoří stále.

Právě nejvytíženější část – starý úsek mezi Slivencem a dálnicí D5 – je na tom nejhůře. Denně zde projede 82000 aut, která až nečekaně často musí bojovat s námrazou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Evy Kézrové mapuje příčiny kolapsů na Pražském okruhu

„Správa a údržba silnic Rudná u Prahy pravidelně senzoruje počasí a následně vyjíždí a silnici dostatečně solí,“ brání silničáře mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Podle ní se zatím neuvažuje o speciálních rozmrazovačích, protože není jisté, jestli se to ekonomicky vyplatí.

Šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula upozorňuje, že problémem je i chování řidičů kamionů: „Přijíždí tam rychleji – jede po dálnici a najednou se dostane do starého úseku, kde dříve popojížděl, a tudíž i nezvládne vozidlo, zvláště když je přeložené.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc upozorňuje v Ozvěnách dne na neukázněnost řidičů

Stejný názor má i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc: „Nehodám by především šlo zabránit, kdyby se všichni řidiči chovali na komunikacích tak, jak mají. K ranním nehodám došlo na přímém úseku, kde není žádné klesání. Nepředpokládáme, že by příčinou byla neudržovaná komunikace. Policie samozřejmě nehody šetří.“

Kolaps informačního systému

Do kolon se na Pražském okruhu ale zbytečně dostávají i osobní auta, čemuž by měly zamezit informační tabule, které mají již na D1 upozorňovat řidiče, aby nesjížděli na pražský okruh, protože je neprůjezdný.

Dnes to ale nefungovalo a řidiči se o koloně dozvídali pouze prostřednictvím Zelené vlny Českého rozhlasu, kterou připravoval Ondřej Jánoška: „Nebyl to jeden telefonát od řidičů, kteří volali, že přestože slyšeli ve vysílání Zelené vlny o vážné komplikaci na Pražském okruhu, který byl už zcela uzavřen, na příjezdu do Prahy na brněnské dálnici nebyly žádné informace, najeli na okruh a dostali se do kolony.“

„Úsek je vybaven proměnnými dopravními značkami a informačními tabulemi. Nechal jsem si poslat výstupy z tabulí a bezprostředně po nehodě se tam objevilo, že došlo k nehodě a byla snížena rychlost,“ oponuje Švorc.

Podle Ředitelství silnic a dálnic jsou informační tabule v kompetenci řídícího centra Pražského okruhu v Rudné u Prahy, které má na starosti pražská dopravní policie. Major Petr Říha však tvrdí, že ona nápisy na tabulích neovlivňuje:

„Podle dohody předávají pracovníci dopravní policie informace o situaci na Pražském okruhu do Národního dopravně-informačního centra v Ostravě, jejichž pracovníci ovládají všechny informační tabule na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.“

Eva Kézrová, Lucie Maňourová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme