Předváděcí akce musí pořadatelé nově hlásit České obchodní inspekci

Od zítřka musí pořadatelé hlásit České obchodní inspekci (ČOI) každou předváděcí akci. Začíná totiž platit novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci už jsou na ni ale připravení – zboží nabízejí u zájemce doma nebo je vozí do zahraničí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Nově se musí jakákoliv akce hlásit dopředu a to buď formou doporučeného dopisu nebo prostřednictvím internetu.

„Nahlášení musí být učiněno deset pracovních dnů před konáním té organizované akce,“ vysvětlil Jan Rotbauer z České obchodní inspekce.

Přehrát

00:00 / 00:00

O novele zákona, která upravuje podmínky pořádání předváděcích akcí, hovořila ve vysílání Radiožurnálu redaktorka Marcela Hálová

Ohlášení musí obsahovat adresu místa, kde se prodej výrobků bude pořádat, datum, identifikaci výrobků nebo služeb, které budou v rámci akce propagovány. Inspekce požaduje také kopii pozvánky, aby nedocházelo ke klamání spotřebitele.

Kontroloři ČOI mohou nově pořizovat také audiovizuální nahrávky. Kvůli ochraně osobních údajů je ale inspekce nesmí zveřejňovat. Budou sloužit jen v případě, kdy budou potřeba jako důkaz.

Pokud se pořadatel ohlašovací povinnosti vyhne, může ho čekat velká pokuta. „Tak se pořadatel dopouští správního deliktu. V případě usvědčení čelí pokutě až do maximální výše pěti milionů korun,“ upozornil Rotbauer.

Novela zákona proti nepoctivým prodejcům
- stanovuje povinnost ohlásit předváděcí akci 10 pracovních dní předem České obchodní inspekci (ČOI)
- musí nahlásit: datum, místo, zboží či službu, kterou bude nabízet
- inspekce bude kontrolovat i pozvánky
- při neohlášení hrozí pokuta až pět milionů Kč
- kontroloři ČOI mohou na předváděcích akcích pořizovat audiovizuální záznam

Novela zákona je dalším krokem proti nekalým praktikám, které byly k vidění ve filmu Šmejdi. Ten otevřeně ukazoval formy nátlaku, kterými nepoctiví prodejci nutí především seniory k nákupu předraženého zboží.

Nekalí prodejci jsou ale opět o krok před kontrolními orgány. Podle zkušeností kontrolorů přímo z terénu se čím dál častěji objevuje třeba adresné obvolávání lidí.

„Šli až tak daleko, že ty předváděcí akce začaly provádět v domovech jednotlivých spotřebitelů nebo spotřebitele vyváželi do zahraniční. Dokonce i mimo Evropskou unii, aby se vyhnuli potenciálnímu postihu a platnosti všech evropských norem na ochranu spotřebitele,“ uvedl další případy Rotbauer.

Výjimku z nové ohlašovací povinnosti mají například pořadatelé degustací vína a jídla, sportovních zápasů, pořadatelé veřejných dražeb podle zvláštního zákona a také akce, na kterých se individuálně uzavírají pojistky, penzijní spoření nebo investice.

Marcela Hálová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme