Spor o nádraží v Brně: Děti Země žalují územní rozhodnutí o stavbě

Sdružení Děti Země podalo ve středu žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě proti územnímu rozhodnutí o stavbě odsunutého nádraží v Brně. Tvrdí mimo jiné, že mu chybí stanovisko o ochraně krajiny. Rozhodnutí očekávají do pěti měsíců, informoval předseda sdružení Miroslav Patrik. Rozhodnutí vydal v září 2013 stavební úřad městské části Brno-střed, loni ho potvrdil jihočeský krajský úřad, který odmítl tři odvolání.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní nádraží Brno | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iRozhlas

Žalobu sdružení podalo rok poté, co brněnští zastupitelé rozhodli, že chtějí nové nádraží v odsunuté poloze, tedy v místě dnešního nákladového dolního nádraží zhruba kilometr na jih od současného hlavního.

Druhou variantou bylo nádraží v místě zhruba dnešního pátého a šestého nástupiště hlavního nádraží u ulice Nové sady.

„V žalobě namítáme absenci závazného stanoviska na ochranu krajinného rázu, které nebylo vůbec vydáno,“ uvedl předseda sdružení Miroslav Patrik.

„Dále namítáme nezákonné vydání závazného stanoviska na ochranu před hlukem, neboť se opírá o zcela nekvalitní hlukovou studii z roku 2012, která účelově podceňuje vyšší intenzity hluku v okolí tratí, zejména v Židenicích, a ještě nelogicky zohledňuje starou hlukovou zátěž,“ dodal.

Druhá žaloba

Jde už o druhou žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsunované nádraží v Brně, přičemž Krajský soud v Brně v prosinci 2008 rozsudkem první územní rozhodnutí z listopadu 2006 zrušil.

Hrozí prodloužení výluky brněnského nádraží. Správa železnic pozastavila demolici historických stavědel

Číst článek

Žalobu tehdy podal i spolek Stará Osada – Židenice a 13 fyzických osob ze Židenic. Druhé územní rozhodnutí z července 2010 zrušil brněnský magistrát v listopadu 2011. Soud teď řeší zákonnost třetího územní rozhodnutí.

Podle Patrika je současné územní rozhodnutí technicky a stavebně stejně nepoužitelné, neboť se projekt změnil.

Navíc nepočítá s efektivním využíváním nákladní železniční dopravy, dodal. Nákladní dopravci projekt dlouhodobě kritizují a obávají se malé prostupnosti brněnského uzlu.

„SŽDC dosud neobdržela žádné relevantní informace ohledně této žaloby. Podle našich informací byla žaloba podána na příslušný stavební úřad proti návrhu na změnu územního rozhodnutí. Stavební úřad bude následně informovat účastníky řízení,“ citovala Česká televize vyjádření Správy železniční dopravní cesty.

O novém nádraží

Nové nádraží má stát podle studie proveditelnosti zhruba 50 miliard korun, přičemž město bude muset postavit infrastrukturu zhruba za tři miliardy korun, aby bylo vůbec možné nádraží dopravně obsloužit.

Město s krajem také chtělo s nádražím stavět podzemní železnici v severojižním směru, což vláda ve svém rozhodnutí nezohlednila. Správa železniční dopravní cesty s městem stále teprve připravuje zadání pro studii proveditelnosti na tuto železnici. Za uplynulý rok se příprava stavby celkově téměř neposunula.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme