Při dopravních nehodách letos v Česku zemřelo 581 lidí, nejméně od roku 1960

Do úterního rána zemřelo letos při dopravních nehodách v České republice 581 lidí. To je přesně o 100 méně než před rokem. Počet obětí je tak nejnižší od roku 1960, kdy si nehody vyžádaly 1192 lidských životů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kuriózní dopravní nehoda na silnici z Karlových Varů do Plzně

Kuriózní dopravní nehoda na silnici z Karlových Varů do Plzně | Foto: HZS Karlovarského kraje

Loni bylo v Česku poprvé v historii pod 700 mrtvých do 24 hodin po nehodě. Letos to vypadá na číslo pod 600, což je velmi výrazný pokles. Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha je faktorů, které ovlivňují vývoj dopravní nehodovosti, několik.

„Je to neustále se zlepšující bezpečnost vozidel, větší důraz na prevenci a také činnost policie. A velmi výrazný vliv mají i klimatické podmínky. Pokud máme spíše horší počasí, je možná více dopravních nehod, ale s menšími následky. A naopak, pokud je počasí slunné a teplé, dochází k menšímu počtu nehod, ale mívají tragické následky,“ popisuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Počet smrtelných dopravních nehod v Česku klesá. O tématu jsme v Ranním interview Radiožurnálu mluvili se šéfem dopravní policie Tomášem Lerchem

Počasí má podle něj podíl také na letošním poklesu smrtelných nehod - delší zima způsobila, že první motorkáři vyjeli na silnice později než obvykle, a červnové povodně zase měly na svědomí celkový útlum v dopravě.

„Následky dopravních nehod nebyly tak vysoké, protože se tolik nejezdilo. Lidé se věnovali odstraňování následků povodní a situace na komunikacích se zklidnila,“ vysvětluje.

Česko se podle Lercha počtem obětí v přepočtu na obyvatele pomalu blíží vyspělým zemím Evropy.

„V roce 2011 vláda schválila národní strategii bezpečnosti silničního provozu, která si dala za cíl snížit do roku 2020 počty usmrcených osob zhruba na 360. Letos poprvé to vypadá, že splníme kritéria strategie. Nicméně oproti vyspělým evropským zemím jsme na tom stále velmi špatně. To číslo 581 je poměrně vysoké,“ dodává.

Policie se podle Lercha v příštím roce bude i nadále zaměřovat zejména na přestupky, které mají za následek tragické dopravní nehody.

„Je to agresivní způsob jízdy, nepřiměřená rychlost, nesprávné předjíždění či nedání přednosti. Samozřejmě budeme pokračovat i v tlaku na snižování dopravních nehod pod vlivem alkoholu a drog. A také chceme pokračovat v ochraně nemotorizovaných účastníků silničního provozu.“

Značné rezervy jsou podle Lercha také v souvislosti s bezpečností chodců. „A to zejména vývoj v posledních dvou měsících, kdy jsme opět zaznamenali zvýšený počet usmrcených chodců. V listopadu to bylo 22, v prosinci to bylo podle předběžných čísel 17. Opět tedy zaznamenáváme mírný nárůst oproti roku předcházejícímu,“ upozorňuje.

Očekává se v příštím roce velká diskuse ohledně zavedení povinnosti chodců mít na sobě v noci reflexní materiály, tak jak je to v zahraničí. Například tuto povinnost mají na Slovensku a počet mrtvých chodců tam výrazně klesl.

Petr Jansa, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme