Při havárii vlaku u Studénky zahynulo sedm lidí
Sedm cestujících nepřežilo dopolední havárii rychlíku EuroCity Komenius, jedoucího z Krakova do Prahy. Těsně před vlakem se na trať zřítil rozestavěný silniční most. Šest lidí, pět Češek a jeden Polák, zahynulo na místě tragédie u Studénky na Novojičínsku. Jako sedmý zemřel odpoledne v nemocnici ukrajinský mladík.
Po nehodě u Studénky zůstaly v troskách vlaku také desítky lidí s různými zraněními. Podle nejnovějších součtů bylo v různých moravských nemocnicích ošetřeno 67 zraněných, z nich je asi 16 zraněných těžce. Někteří z nich stále bojují o život.
Záchranáři během dvou hodin vyprostili všechny cestující, kteří náraz rychlíku do trosek mostu přežili. Oznámil to šéf moravskoslezských hasičů Zdeněk Nytra s tím, že pak ještě opakovaně prohledávali havarovanou soupravu, aby se ujistili, že nikoho nepřehlédli. Následne policisté uvnitř trosek vlaku ohledávali oběti a pokoušeli se je identifikovat.
Přímo z místa havárie vlaku u Studénky přinesla první informace reportérka Českého rozhlasu Andrea Čánová
Vlak EuroCity Komenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil do opravovaného silničního mostu. Ocelová konstrukce, která slouží ke stavbě tělesa mostu a do které se lije beton, se zřítila těsně - asi 200 metrů - před projíždějícím vlakem. Do sesunutých trosek mostu pak přímo vrazila lokomotiva a přední osobní vagony.
Mezi cestujícími, kteří vyvázli z tragické nehody bez následků, byla i mladá žena s malým synem. Její výpověď jsme přímo na místě neštěstí zaznamenali:
Strojvůce rychlíku nehodu přežil, stačil ještě použít rychlobrzdu. Tím si také zachránil život, utrpěl jen lehčí zranění. Výpověď strojvůdce tlumočil mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera: "Po průjezdu stanicí si všiml, že mostní konstrukce se zhoupla a spadla. Stihl aktivovat autobrzdu a zhruba šest vteřin před nárazem se schoval do strojovny lokomotivy. Vlak v té době jel rychlostí asi 120 kilometrů v hodině."
Duchapřítomnost strojvedoucího ocenil i další z pasažérů, který Českému rozhlasu poskytl svědectví o tom, co se ve vlaku při nehodě dělo:
Silniční most přes železniční trať u Studénky opravoval Moravskoslezský kraj, který je jeho vlastníkem a také investorem stavby. Dodavatelem je společnost ODS-Dopravní stavby. České dráhy tuto firmu, která most stavěla, viní ze způsobení tragické nehody.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský v rozhovoru pro Rádio Česko informoval: "Trať z Ostravy směrem na Přerov, tedy mezinárodní a vnitrostátní linie směrem na Vídeň a na Prahu, je uzavřená. Přerušení provozu by mohlo být snad během dvou možná tří dní ukončeno a vlaky by mohly opět jezdit." Nejdřív totiž musí těžká technika odstranit trosky lokomotivy a vagónů. Předpokládá se, že na to bude třeba několik dní.
Krizové linky pro příbuzné cestujících z havarovaného vlaku, zřízené ostravským Centrem tísňového volání: 974 723 201, 974 723 202.