Při předvádění gripenů teklo po zemi palivo

Šéf českého letectva musel vysvětlovat, proč při předvádění letounů JAS-39 Gripen v Čáslavi tekly po zemi litry leteckého paliva. Nehodu podle něj zavinila chyba švédského vojáka. Předváděcí lety stíhaček, které se vláda chystá nakoupit pro naši armádu, to ale neohrozilo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Saab J-39 Gripen nad oceánem

Saab J-39 Gripen nad oceánem | Foto: SAAB-BAE Systems

Švédský voják základní služby nebyl podle mluvčího letiště Michala Prejzka zvyklý na tankovací zařízení používané v Česku. "Nestalo se nic závažného, co by omezilo první lety letounu JAS-39 Gripen, nicméně v průběhu doplňování došlo k netěsnosti mezi koncovkou doplňovacího prostředku a přípojkou letounu. Na základě této netěsnosti uniklo určité množství paliva na letovou stojánku, avšak obě obsluhy, jak armády České republiky, tak i švédského letectva zasáhly včas," popsal nehodu mluvčí.

Dnes byly gripeny předvedeny v akci odborníkům i novinářům. Dva ukázkové lety taktického nadzvukového letounu britsko-švédské výroby bez výzbroje i s ní se tentokrát obešly bez problémů. Asi půl hodiny se v něm proletěl velitel čáslavské základny Jiří Verner, který stroj velmi ocenil. Švédská strana nakonec nepovolila svézt se v kokpitu i dvěma českým novinářům - jedním z nich měl být i reportér Radiožurnálu. Zdůraznila ale, že důvodem zákazu nebyla včerejší havárie.

Stroj představuje první bojový letoun čtvrté generace, který je nyní operační. V současnosti jsou stroje JAS 39 Gripen kromě Švédska ve výzbroji Maďarska a Jihoafrické republiky. Uvažuje se o jejich prodeji i do Rakouska, Polska, Brazílie a dalších zemí včetně České republiky.

Jeho výhody a schopnosti Českému rozhlasu vysvětlil jeden ze švédských pilotů Leiv Holmen. "Je to velmi moderní letadlo, pro pilota snadno ovladatelné. Všechny informace, které potřebujete, máte snadno k dosažení a létá se s ním velmi jednoduše," řekl pilot a vzápětí svá slova dokázal. Například ke startu mu stačilo jen šest vteřin a když pak spolu s ním vzlétly letouny Mig-21 české armády, vypadalo to, jako když se na obloze potkala dvě století - dvacáté a jedenadvacáté.

Robert Mikoláš, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme