Při výběru dovolené spoléhají Češi na internet. Obezřetnost se však vyplácí

Stále více lidí plánuje svoji dovolenou s pomocí internetu. Podle aktuálního průzkumu Asociace pro elektronickou komerci je to 89 procent lidí. Při nákupech přes internet by ale měli kupující dodržovat určitá bezpečnostní pravidla.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dovolená u moře | Foto: Jan Rosenauer

Někdo jen porovnává ceny a dovolenou si pak zajistí sám, většina ale pomocí internetu objednává ubytování, cestu nebo celý zájezd. Populární jsou i stránky referencí, kam lidé píší své osobní zkušenosti a hodnocení.

„Internet je v tom právě hodně dobrý, protože si můžete v různých diskusních fórech a komentářích přečíst, jak byli s lokalitou nebo s cestovní kanceláří a jejími službami zákazníci spokojeni v minulosti,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Reference jsou důležité i pro získávání informací o cestovních kancelářích, tedy jak jejich služby vypadají ve skutečnosti a ne jen v barevných reklamách a katalozích.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportérka ČRo Jitka Hanžlová upozorňuje, na co je třeba si dávat pozor při internetovém nakupování

„Zákazníci by si měli u cestovních kanceláří na internetu také ověřovat platnost jejich certifikátu pojištění. Tato platnost je jeden rok. Zákazník by si měl tedy dávat pozor na to, aby certifikát nebyl po platnosti,“ vysvětluje Jan Vetyška.

Lidé si přes internet kupují i vybavení na dovolenou. Oblečení, boty, stany, kola - vlastně všechno, co budou na dovolené potřebovat.

„Při nákupu zboží je důležité být obezřetný při výběru internetového obchodu. Obchod, který nabízí velké slevy a pouze platbu předem, by měl být zákazníkovi podezřelý a měl by si řádně ověřit, že tento obchod má buď náš certifikát, nebo kladné reference od jiných zákazníků,“ připomíná Jan Vetyška, na co si dát u internetových obchodů pozor, a pokračuje:

„Náš certifikát má logo APEK - Certifikovaný obchod. Je rozklikem na naše webové stránky, kde si lze ověřit, že je pravdu pro danou společnost. My při certifikaci kontrolujeme přes 50 pravidel, která obchodník musí splňovat, a zákazníkovi certifikát garantuje bezpečný a bezproblémový nákup a třeba i případnou reklamaci zboží.“

Podobně jako u pojištění cestovních kanceláří má certifikát platnost jeden rok.

Ohled na internetovou bezpečnost by měl být samozřejmý jako mytí rukou

Číst článek

„V tomto roce ještě provádíme mystery shopping – neboli takzvané testovací nákupy. Po roce si musí obchod tento certifikát obnovit a my všechna pravidla kontrolujeme znovu,“ zdůrazňuje Jan Vetyška.

Že by zákazníka podvedl obchodník s certifikátem Asociace pro elektronickou komerci, se dosud nestalo. Vetyška však připouští, že se již došlo k tomu, že některé internetové obchody logo asociace zneužily. V takovém případě asociace okamžitě zasahuje, ať již právní či mediální cestou.

Loni podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratili lidé v České republice v internetových obchodech 37 miliard korun.

Velké nákupy dětem neškodí, míra ale musí být rozumná

Číst článek

Jitka Hanžlová, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme