Přibývá žáků, kteří si myslí, že se za komunismu nežilo špatně
Komunismus nebyl zase tak špatný - i takové názory přibývají v českých školách. S tímto zjištěním přišla skupina vzdělávání, která vznikla při Ústavu pro studium totalitních režimů.
Pohled na totalitní komunistickou minulost se podle skupiny nesetkává u školáků s převážně negativní odezvou, jako ještě před několika lety. Mýtus sametové revoluce se vytrácí a učitelé si často nevědí rady.
"Na povrch vyplouvají nekorektní, respektive až do této doby minoritní pohledy na komunistickou minulost, které jsou recyklací nějakých rodinných pamětí. Žáci je reprodukují a ve školách začíná být určitý problém s interpretací," řekl ve Stalo se dnes vedoucí skupiny vzdělávání při Ústavu pro studium totalitních režimů, Jaroslav Pinkas.
Ve školách se objevuje názor, že komunismus nebyl tak špatný. Ve Stalo se dnes o tom hovořil učitel Jaroslav Pinkas ze skupiny vzdělávání při ÚSTR.
Příčinu toho, že se mění vnímání totalitní minulosti republiky, vidí Pinkas zejména v rodinách a rodinném prostředí.
"Samozřejmě nejsme schopni tento jev nějak hlouběji hodnotit nebo analyzovat. Signálů máme zatím poměrně málo k tomu, abychom mohli zaujmout autoritativní stanoviska. Ale zdá se nám, že především na mimopražských seminářích, se tyto problémy objevují stále častěji," uvedl Pinkas.
Podle něj se budou muste učitelé, historici a odborníci k tomu nějak postavit. "Do určité míry lze učitele podpořit vhodnými metodikami, návody, podporou ve smyslu prezentace vhodných materiálů a podobně," řekl.
"Ale ten základní problém nemůžeme z těch učitelů sejmout. Je to především jejich práce a záleží na jejich postojích, jakým způsobem budou tyto problémy s žáky řešit. Univerzální řešení neexistuje," dodal Jaroslav Pinkas.