Proč se odkládá mobilní signál v metru? Obchod s daty je výnosný byznys

Ve stanicích pražského metra stále není možné využít mobilní signál. Z technického hlediska není problém to změnit, už několik let se ale vedení dopravního podniku nemůže domluvit s mobilními operátory. Z obchodu s mobilními daty se navíc stal výnosný byznys.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražské metro (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Podle serveru IHNED.cz dohoda vázne na tom, že dopravní podnik chce data o pohybu cestujících podle SIM karet, aby měl lepší přehled o tom, jak vytížené linky jsou. Operátoři na to ale odmítají přistoupit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s Petrem Dolínkem pro Český rozhlas Plus

Hodnotná data

Pražský náměstek primátorky hlavního města Prahy pro dopravu Petr Dolínek tvrdí, že se s operátory dohodl na zavedení signálu v metru před více než rokem.

„Požádal jsem tehdejší vedení dopravního podniku, aby doladilo smluvní podmínky. Není to ale tak jednoduché. Musíme také dbát na to, že máme být pro dopravní podnik řádným hospodářem. Poskytnutím prostoru nabízíme obchodní příležitost, lidé v metru budou utrácet za čerpání dat. To přináší zisk protistraně, proto jsme službu potřebovali nějak nacenit. Navrhli jsme, že by se to mohlo ocenit sdílením dat. Data mají svoji nemalou hodnotu a my bychom od operátorů nemuseli žádat peníze za nájem prostoru," vysvětlil pro Český rozhlas Plus Dolínek.

Petr Dolínek | Foto: Jana Trpišovská

Podle šéfredaktora serveru Lupa.cz Davida Slížka není problém se zavedením signálu do metra, spor je v současnosti hlavně obchodní.

„Musíme počkat, až se dohodnou. Data jsou dnes opravdu velmi cenná, operátoři se je naučili využívat a prodávat. Dá se podle nich cílit reklama, dělat analýzy mobility lidí. Do jisté míry rozumím dopravnímu podniku, že se je snaží získat. Pro uživatele to nicméně znamená další odklady," tvrdí.

Pilotní provoz na lince C

Podle Dolínka jsou data pro magistrát cenná hlavně z pohledu změn v MHD. „Když sbíráte data po dobu třeba dvou tří let, vidíte, která stanice je vytížená více, která méně. Dá se na to potom lépe navazovat autobusová doprava, zkrátit interval v metru. Máme docela dobrá data, ale tohle by nám celou věc zpřesnilo. Turnikety použít nejdou, lidé je většinově nechtějí," říká.

Dodává, že Praha má v plánu pokrýt takzvaným pilotním provozem linku C od Muzea po Roztyly. „Na nově otevřené trase z Dejvic do Motola nám signál plně funguje, tohle by ale bylo nasazení signálu do staré trasy."

Nikdo neřve do telefonu

Podle odhadu operátorů by pokrytí celého metra stálo asi 100 milionů korun. „Pokud vím, tak je v dohodě s dopravním podnikem to, že by toto měli zaplatit sami operátoři. Ti ještě před několika lety tvrdili, že se jim tohle vůbec nemůže vyplatit, proto tehdy nechtěli metro pokrývat. Dnes se ale situace změnila, data začínají být zajímavým byznys modelem, který se dokáže vyplatit," vysvětluje Slížek.

Důležitost připojení k internetu podle něj stoupá: „Lidé tráví v metru poměrně hodně času, je jich tam hodně. Není to úplně základní potřeba, kterou by město muselo poskytovat, ale do dnešní moderní doby pokrytí v metru patří."

„Je skupina cestujících, kteří si absenci signálu v metru chválí, protože tam nikdo neřve do telefonu. Na druhou stranu by to řada lidí ráda využila, postahovala si maily, vyřešila je. Důležité je také bezpečnostní riziko. Když se nyní ve voze něco semele, tak můžeme zmáčknout bezpečnostní tlačítko. V okamžiku, kdy bude metro pokryté signálem, jsou všichni schopni online reagovat, volat na krizové linky a tak dále," říká k tomu Dolínek.

Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme