Proč se vlastně sčítáme? Třeba proto, aby města věděla, kolik potřebují školek

Máte problémy dostat dítě do školky? Když jedete ráno do práce, čekáte dlouho na autobus a když přijede, je přeplněný? Možná i tyto problémy zmizí, až nás statistici spočítají.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začalo sčítání lidu.

Začalo sčítání lidu. | Foto: Filip Jandourek

Jiří Paluska je starostou Prahy 2. Na výsledky sčítání lidu se moc těší. Stále ještě vychází z těch z roku 2001, ale jak říká, ty už jsou fousaté. A proč nepoužívají na radnici svou vlastní evidenci obyvatel? „Evidence občanů je, teď to přeženu, tajná. Údaje musí být chráněné. My s těmi údaji nemůže manipulovat, jak nás napadne. To bychom tomu dali na frak,“ vysvětlil Paluska.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké jsou důvody sčítání, zjišťuje Lucie Weissová.

Kromě toho údaje, které místní správa potřebuje, se z evidence obyvatel stejně nedozví. Tam jsou informace o tom, kde lidé bydlí, jaké mají číslo občanského průkazu, ale například věkovou strukturu obyvatelstva by úředníci museli pracně odvozovat z rodných čísel. A k čemu je pro ně právě věková struktura obyvatelstva důležitá?

„To je řada věcí, ze kterých my vycházíme při stanovování potřebného počtu míst v jeslích, v mateřských školách, v základních školách. Potřebujeme vědět, kolik je tu seniorů, protože máme svoje vlastní centrum sociálních služeb,“ poznamenal Paluska.

Další, kdo netrpělivě čeká na výsledky sčítání lidu, jsou dopraváci. „Jedná s v podstatě o směrový průzkum, který se běžně v takovéhle míře ani udělat nemůže, protože je to strašně nákladné a organizačně náročné. Takže výsledky skutečně slouží k tomu, že budeme schopni přeorganizovat linkové vedení z jednotlivých urbanů. A to má posloužit k optimalizaci sítě,“ vysvětlil Pavel Procházka ze společnosti ROPID, která organizuje pražskou integrovanou dopravu.

A nejen to. Sčítání lidu ukáže i poměr mezi veřejnou a individuální dopravou. „Nám podíl samozřejmě u veřejné dopravy o něco klesl. A nás zajímá, jestli se nám daří tento trend zastavit nebo v lepším případě otočit kormidlo dějin zpět a lákat do prostředků veřejné dopravy zase o něco více cestujících,“ uzavřel Procházka.

Lucie Weissová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme