Prodejci lihovin si budou muset zažádat o koncesi. Stát chce mít větší přehled

Obchodníci s lihovinami budou potřebovat koncesi, novelu živnostenského zákona dnes schválili senátoři. Opatření reaguje na loňskou metanolovou aféru. Zákon musí ještě podepsat prezident.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Alkohol (ilustrační foto)

Alkohol (ilustrační foto) | Zdroj: ČTK

Novela udělala z prodeje lihu a tvrdého alkoholu takzvanou koncesovanou živnost. Stát tak bude mít lepší přehled o prodejcích a zefektivní se také kontrola.

Koncesi obdrží každý prodejce, který o ni požádá. Platit se za ni nebude. Hospody dostanou půl roku na to, aby si oprávnění obstaraly.

Přehrát

00:00 / 00:00

O novém zákonu mluvil náměstek ministra průmyslu a obchodu pro podnikání a ochranu spotřebitele Tomáš Hajdušek

„Stávající koncoví prodejci žádné nové podmínky řešit nemusí, musí pouze o vydání koncese požádat. Zdůrazňuji slovo koncoví. Záměrem totiž nebylo zavést přísnější regulaci v prodejnách a restauracích, neboť tam se prodává již vyrobený alkohol. Problém pančovaného alkoholu se nahází totiž v jeho výrobě a distribuci a právě pro výrobce a distribuci lihovin zákon stanoví nově velmi přísné podmínky,“ potvrdil náměstek ministra průmyslu a obchodu pro podnikání a ochranu spotřebitele Tomáš Hajdušek.

Už včera schválil Senát nový zákon o povinném značení lihu. Ten zavádí například kauci pro obchodníky, upravuje kontrolní pásky na lahvích a omezuje velikost balení, ve kterém se smí lihoviny prodávat.

Změny vítá i Unie výrobců a dovozců lihovin. „Určitě nás to posouvá. Zvláště šestilitrové balení, které je zakázáno, které bylo největším nositelem černého trhu a daňových úniků. Dále je tam výborná ta koncese, kterou sice všichni dostanou, ale malospotřebitelé nedostanou alkohol od nikoho, kdo by neměl licenci. To znamená, že v této chvíli je to hlavní pomoc pro kontrolní orgány, které můžou zkontrolovat skutečně ty distribuční kanály, ve kterých se to prodává,“ vysvětlil výkonný ředitel Jaroslav Burkart.

Lenka Jansová, Veronika Sedláčková, Zuzana Hálová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme