Nalákají na prohlídku vozu a nabídnou jiný, dražší a starší. Část prodejců využívá ‚internetové volavky‘
Bezmála třetina letošních kontrol České obchodní inspekce v autobazarech odhalila pochybení. Mezi nimi i užívání takzvaných internetových volavek. Letos už za podobné praktiky potvrdila inspekce pokutu 400 tisíc korun společnosti Auto ESA. Reportéři Českého rozhlasu narazili na podobné případy i u konkurenčního autobazaru AAA Auto.
Za internetové volavky se považují auta, která jsou stará třeba dva tři roky, mají nízký nájezd kilometrů, velmi dobrou výbavu a prodejce je nabízí za velmi dobrou cenu.
Chybějící informace, ale i nedoručené zboží. Téměř 70 procent e-shopů porušilo loni zákon
Číst článek
Redaktoři Českého rozhlasu několik takových aut vytipovali v nabídce a přes stránky prodejce zažádali o ověření historie vozu, takzvanou Cebii.
Ověření probíhá přes takzvaný VIN kód – jedinečné číslo, které má každé auto. To případnému kupujícímu prozradí, jestli není vozidlo kradené. U některých obchodníků ale historie nedošla, a tak se na ně reportéři zaměřili a zavolali na telefonní linku prodejce.
Operátorka na infolince uvedla, že auto je buď na jiném místě v republice, nebo dokonce i v zahraničí. Nabídla převoz, na který novináři přistoupili.
Následně se ozval člověk z vybrané pobočky, který už věděl, o jaké auto se zrovna zajímají, a sjednal si s nimi schůzku.
Dvě třetiny prověřovaných USB nabíječek neprošly kontrolou. Česká obchodní inspekce je stáhla z trhu
Číst článek
‚Auto není v pořádku‘
Už při příchodu, když redaktoři uvedli jméno, věděl pracovník pobočky, na jaké auto se jdou ptát. Zavedl je do kanceláře, kde si sedl k počítači, aby vozidlo našel.
A pak přišlo oznámení, že auto není v pořádku – má špatný motor nebo nestartuje, a tak jej nemůže prodat. Bude se totiž vracet zpátky prodejci.
Pracovník posléze nabídl redaktorům jiný vůz – starší, s vyšším nájezdem kilometrů a dražší. V jednom případě místo vozu s necelými 23 tisíci kilometry za 360 tisíc korun zaměstnanec nabídl auto s 90 tisíci kilometry za 420 tisíc korun.
V dalším případě i přes tvrzení prodejce, že je auto s nájezdem necelých 10 tisíc kilometrů vadné, nestartuje, je na Slovensku a bude se vracet dealerovi značky, vůz dál figuroval ještě víc než týden v internetové nabídce.
40 procent prodejců při slevových akcích porušilo zákon. Inspekce schytává kritiku za nízké pokuty
Číst článek
Reportéři proto oslovili manažera vnějších vztahů Michala Häckla, kterému zaslali náhledy dvou vozů, o které projevili zájem.
„Tento vůz, jak již bylo sděleno, byl stažen z provozu kvůli závadě. V druhém případě se jednalo o automobil, který byl prodán jinému zákazníkovi 12. 8. 2023 a na webu zůstalo z důvodu běžící desetidenní lhůty pro možnou výměnu vozu za jiný,“ odpověděl Häckl e-mailem.
Když se redaktoři doptávali, jak je možné, že u auta, které je údajně prodané, pracovník o deset dní dříve řekl, že je vadné a stahuje se z prodeje, dostali odpověď, že šlo o nedorozumění.
Na dotaz, proč si klienty zvou na pobočku, i když v systému už mohou vidět, že auto není k dispozici, Häckl odepsal, že se jednalo o lidskou chybu.
Tři příběhy podvodů. Peníze vylákali z lidí muži bez přízvuku, slibovali investice i varovali před krádeží
Číst článek
Hodnocení ČOI
Česká obchodní inspekce tyto praktiky již zaznamenala. Podle její metodiky se o volavku jednalo, kdyby se kontrolou skutečně prokázalo, že auto neexistuje a má klienta pouze nalákat.
Mluvčí inspektorů Jana Jelínková uvedla, že stačí už jen to, že klient jenom zvedne telefon a zavolá s dotazem na neexistující auto.
Redakční tým ale není schopen potvrdit, zdali vozy, o které se zajímal, autobazar měl, či nikoliv. Informaci o tom, že auto ve skutečnosti není v nabídce, měli dostat nejpozději při prvním telefonickém kontaktu z pobočky. K tomu ale nedošlo.