Projekt na školách v problematických lokalitách pomáhá překonat rasismus a xenofobii

Sdružení Romea dokončilo tříletý projekt zaměřený proti rasismu a xenofobii ve školách. Učilo romské i neromské žáky a jejich učitele vzájemnému respektu a toleranci. Tedy dovednosti, která některým českým školám podle Evropské komise moc nejde.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chanov - základní škola | Foto: Gabriela Hauptvogelová

„Nevíme, jakým způsobem se nám podařilo názory žáků a učitelů změnit, protože jim do hlav nevidíme, ale soudě dle jejich reakcí na semináře, kterými prošli, a různé jiné aktivity projektu si myslíme, že byl úspěšný. Děti i učitelé z něj byli poměrně nadšení,“ říká spoluautor projektu Lukáš Houdek.

Do projektu se zapojilo deset základních škol, především z problematických lokalit, na 1300 dětí z 2. stupně a skoro 90 učitelů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O projektu mluvil na Rádiu Česko Lukáš Houdek, jeden z realizátorů projektu občanského sdružení Romea

Podle Houdka se předsudky žáků nenásilným způsobem nabourávaly na seminářích.

Žáci se pak podíleli na vydávání časopisu Romano Voďori – Romská dušička. Na dvanácti vydaných číslech se podílelo 89 dětských redaktorů. Redaktoři byli vybíráni z regionů s vyšším podílem etnických a národnostních menšin. Hlavní redakce sídlila v 5. ZŠ Most na sídlišti Chanov.

„V časopise se děti zamýšlely nad tématy, které se jich přímo netýkají, ale týkají se jiných skupin, ať už národnostních, nebo sociálních, například seniorů. Myslím, že to zabralo, protože děti uznaly, že jejich názory na určité skupiny obyvatel se částečně změnily tím, že měly možnost se nad tím zamyslet a napsat článek,“ uvádí Lukáš Houdek.

Dvouměsíčník zaměřený vždy na vybrané téma, například homosexualitu, Asii, sny, nebo místo pro život, zahrnoval ve velké míře články dětských redaktorů, dále psychologickou poradnu Dany Hajné, dvoujazyčný komiks malířky Ladi Gažiové, seriál o romské historii či rozhovory s osobnostmi. Magazín byl zdarma distribuován do 300 základních škol po celé republice, kde byl k dispozici žákům a jakožto neformální pomůcka k výuce i pedagogům

Učitelé se v rámci projektu seznamovali s tím, jakým způsobem pracovat s tématem Romů v dějepise nebo v českém jazyce.

Projekt, který stál okolo osmi milionů korun, byl financován z evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu.

Martina Mašková, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme