Projekt Škola dotykem zkoušelo dvanáct škol, žáci i učitelé si tablety pochvalovali

Dvanáct škol po celé České republice zkoušelo zlepšit výuku díky tabletům. Žáci a studenti se v rámci projektu Škola dotykem učili třeba vytvářet myšlenkové mapy nebo testovali své znalosti v různých tematických kvízech. Děti taková výuka baví, náročnější ovšem ze začátku byla hlavně pro vyučující kvůli jinému systému přípravy na hodiny.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na lovosickém gymnáziu vyměnili žáci učebnice za elektronické tablety | Foto: Miroslav Zimmer

Jednou z oblíbených aplikací je třeba dějepisný kvíz. „Tam spolu soutěžíme ve třídě, kdo z nás má víc znalostí. Většinou bývám první,“ říká žák sedmé třídy ze Základní školy Pohůrecká v Českých Budějovicích.

Jeho spolužačka tuhle aplikaci také považuje za jednu z nejoblíbenějších. „Paní učitelka udělá otázky na nějaké téma, například pověsti. Na tabuli máme třeba napsáno, kdo byl praotec Čech, my máme čtyři odpovědi, kdo to byl, a musíme zmáčknout tu správnou,“ vysvětlila, jak kvíz funguje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Projekt Škola dotykem zkoušelo dvanáct škol. O jejich zkušenosti se zajímala Eliška Malínská

Projekt Škola dotykem běží od začátku letošního školního roku. Soukromý sponzor společně s neziskovou organizací EDUkační LABoratoř dodaly vybraným školám po celé republice 350 tabletů a dvanáct interaktivních obrazovek. Zajistily také další potřebné technologické a softwarové vybavení.

Učitelka Kateřina Tůmová z českobudějovické Základní školy Pohůrecká na digitální výuce ocenila třeba to, že nejen zkoušený žák stojí takzvaně před tabulí.

„Každé dítě může pracovat na tom svém tabletu, každý je zaměstnaný při výuce. I když to děláme společně na tabuli, tak není zaměstnaný jenom ten, co je před tabulí, ale každý sám si to může spojovat, třeba obrázky,“ popisuje Kateřina Tůmová.

Vyučující má zároveň přehled o tom, co jednotlivé děti na tabletech dělají. Snadno tak vidí, jestli třeba žák místo soustředění se na matematiku nevyhledává něco jiného na internetu.

Studenti jsou s výukou s pomocí tabletů také spokojení. Podle učitelky Magdy Dostálové z Gymnázia Jeseník rozvíjí žáci představivost a látce lépe rozumí. Navíc jim tablety usnadňují práci třeba při sestrojování trojúhelníků.

„Můžou vyzkoušet všechny polohy, ať už výšek nebo těžnic nebo vepsaných a opsaných kružnic, jaké vůbec existují. Pokud bychom to chtěli rýsovat do sešitu, tak bychom museli rýsovat několik desítek obrázků,“ uvádí jeden z příkladů využití tabletů učitelka matematiky.

Učitelům pomáhali s ovládání tabletů sami žáci

Učitelé před spuštěním digitální výuky prošli školením. Pokud něco nefungovalo, pomáhali jim i sami žáci.

„Postupem roku se s nimi seznamovali sami nebo přes nás víc a víc, ale stávalo se, že žáci věděli něco daleko lépe. Zároveň se mění vztah učitele s žákem a mají k sobě daleko blíž,“ potvrzuje ředitel neziskové organizace EDUkační LABoratoř Michal Orság.

Záštitu nad projektem převzalo ministerstvo školství. Podle Petra Bannerta z resortu se digitální technologie stávají přirozenou součástí výuky, neměly by ale úplně vytlačit klasickou práci v sešitech.

„Je velmi nutní kombinovat to i s ostatními formami výuky, jako je využívání učebnic, pracovních sešitů, samozřejmě psaní. To je samozřejmě velmi důležité,“ zdůraznil Bannert.

Ministerstvo školství zavádění nových způsobů výuky podporuje, musí se ale vycházet z potřeb jednotlivých škol.

Eliška Malínská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme