Projekt 'Táto, jak na to': otcové často nevědí, na jaké benefity mají nárok

Průzkumy naznačují, že dvě třetiny otců na sebe zcela berou finanční zajištění rodin. Dnes zveřejněný průzkum ministerstva práce a sociálních věcí rovněž upozorňuje, že jen pouhé dvě pětiny z nich se reálně zapojují do péče o děti. To se snaží změnit projekt ministerstva a Ligy otevřených mužů na podporu "aktivního otcovství" pod názvem „Táto, jak na to".

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Otec se synem vyrábějí budku pro ptáky

Otec se synem vyrábějí budku pro ptáky | Foto: Comstock Images

Podle manažera projektu „Táto, jak na to" Lukáše Müllera z MPSV byl proveden rozsáhlý sociologický výzkum, který se snažil zmapovat postoje českých otců a zároveň podmínky vytvářené zaměstnavateli. Dnes byla zahájena druhá část projektu – informační a mediální kampaň.

Otcové se podle Müllera zapojují v péči o děti většinou jen do aktivit, které je baví, nikoliv do těch, které jsou nezbytné a často nepříjemné:

Přehrát

00:00 / 00:00

Lukáš Müller o projektu na podporu aktivního otcovství v Ozvěnách dne.mp3

„Otcové se zapojují do volnočasových aktivit, plánování dovolené, a tak dále, ale téměř vůbec se nezapojují například do péče o nemocné dítě, nebo návštěv lékaře. Na to bychom chtěli upozornit a do těchto aktivit bychom chtěli mimo jiné otce více zapojit.“

Výzkumy ukazují, že se nejedná jen o český přístup. I v zahraničí se otcové věnují těmto činnostem méně, ani se to od nich neočekává. Je to dáno především stereotypy.

„Okolí nevytváří na otce tlak, aby se do těchto aktivit zapojovali. Druhou věcí jsou podmínky, které jim vytvářejí zaměstnavatelé, které neočekávají, že by otcové chodili s dětmi k lékaři nebo například vybírali rodičovskou dovolenou,“ říká Müller.

Cílem projektu je zažité stereotypy změnit. V první řadě chce ale projekt zahájit veřejnou diskuzi, dostat téma do médií a mluvit o tom, jaké benefity přináší péče o děti jak otcům samým, tak dětem, matkám a celým rodinám.

„Když otci netráví s dětmi více času i v nepříjemnějších okamžicích, je to škoda pro ně samé, ale samozřejmě je to škoda i pro děti, které by měly trávit čas s oběma rodiči,“ domnívá se Müller.

České zaměstnavatele i otce charakterizuje neinformovanost

Roli hraje i přístup státu a zaměstnavatelů, kteří situaci otcům příliš neusnadňují, když stát pod tlakem úsporných kroků například neumožňuje zavést otcovskou dovolenou.

„Legislativní podmínky a nároky otců vůči zaměstnavatelům jsou srovnatelné se západními zeměmi, je to ale spíš otázka postoje zaměstnavatelů, zda umožňují otcům čerpat benefity, na které mají nárok. Informovanost otců je ale v této oblasti velmi nízká,“ upozorňuje Müller.

Podle Lukáše Müllera se na obou stranách objevuje alibismus: „Zaměstnavatelé tvrdí, že otcové nežádají o benefity a nevytvářejí žádný tlak, na druhé straně otcové tvrdí, že jim zaměstnavatelé neumožňují větší zapojení do péče o dítě. Je to trochu neinformovanost i alibismus na obou stranách.“

Fakultní nemocnice Motol | Foto: Filip Jandourek

V rámci projektu „Táto, jak na to“ byla zahájena veřejná informační kampaň, jejíž součástí je i web www.tatojaknato.cz, který by měl být platformou pro témata týkající se otcovství.

„Bude tam právní poradna, prostor k volné diskuzi, byly vydány informační materiály, chystá se velká odborná konference v říjnu letošního roku,“ dodává Lukáš Müller z ministerstva práce a sociálních věcí, manažer projektu na podporu aktivního otcovství.

Aneta Vojtěchová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme