Projekt ‚Výmoly‘ zmapuje podruhé a efektivněji díry na silnicích
Internetový projekt Výmoly, který si za loňský rok získal obrovské množství fanoušků, vstupuje do druhého ročníku. Jedná se vlastně o sociální síť nabízející unikátní monitoring problematických úseků českých silnic za aktivní pomoci motoristů. Na webu výmoly.cz opět najdete stovky děr, ale i změny a novinky.
„Letošní koncept je lehce odlišný oproti tomu loňskému. Začínáme s čistou mapou a sami uživatelé budou moci rozhodnout, který výmol bude skutečně nejhorší v roce 2012,“ přibližuje autor stránek Petr Čaník.
Důležitou novinkou je celoroční fungování projektu. Loni bylo možné pouze vyfotit výtluk a zveřejnit na internetu.
„V letošním roce, když je výtluk zaveden do systému, je k němu vedena kompletní historie. Uživatel stránky uvidí historii, že výtluk, který vznikl v dubnu, byl v červnu opraven, případně se na podzim znovu objevil jako problematický. Díky tomu bude moci vidět, jak efektivně pracují samotní správci silnic,“ vysvětluje Čaník.
Projekt nemá sloužit pouze ke kritice, podle autorů by měl také pomoci silničářům a správcům silnic vyhledávat problematická místa k opravě. Jednotlivé správce budou teprve oslovovat a nabízet jim praktický přístup do systému. Jedinou zkušenost mají se Správou silnic Moravskoslezského kraje, kde se setkali se vstřícnou odezvou.
„Jednání s technickoprovozním náměstkem panem Novákem byla ve velmi přátelské atmosféře. Co se týká dalších správců silnic, jejich odezvu uvidíme v rámci tohoto týdne,“ dodává Čaník.
Motoristům tedy stačí nafotit a lokalizovat díru na silnici. Poté by měli správci jednotlivých komunikací přímo na webu informovat, kdy a jak se cesta opraví.
Způsob opravy však bude záviset na dlouhodobých plánech. „Na některých úsecích se provádějí vysprávky jenom nejhorších výtluků a víceméně provizorním způsobem, zatímco na těch ostatních silnicích se jede ‚na čisto‘,“ říká technickoprovozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.
Samotné spuštění webu je naplánováno na dnešní 13. hodinu.