Propad počtu dětí na základních školách se po letech zastavil

Téměř jeden a čtvrt milionu žáků dnes usedlo do školních lavic. Pro sto jedna tisíc z nich to byl úplně první den ve škole. Letos se po letech zastavil propad počtu dětí na základních školách.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začátek školního roku 2011 | Foto: Filip Jandourek

V právě začatém novém školním roce si učitelé mají polepšit na platech. Pedagogům to slíbil ministr školství Josef Dobeš v tradičním projevu a zároveň je připravuje na změny.

Všichni učitelé by za pár měsíců měli ve svých peněženkách pocítit 4 miliardy navíc. Na zlobivé žáky by pak měly pomoci smlouvy škol s rodiči a učitelé mají zajistit celoplošné testování dětí v pátých a devátých třídách.

Přehrát

00:00 / 00:00

O financování regionálního školství mluvil v Ozvěnách dne náměstek ministra Ladislav Němec

„Už za 2 měsíce proběhne jeho pilotáž na zhruba 100 školách. A v červnu si to pak zkusíte všichni při 1. generálce. Mohu vás uklidnit, že toto testování bude na rozdíl od nedávných státních maturit rychlé, levné a na přípravu nenáročné. Žáci usednou k počítačům, vyplní testy, odkliknou a za chvíli budete znát výsledky. Taková je moje představa testování 21. století,“ řekl žákům ve svém projevu Dobeš.

Jak také ministr upozornil, školní prostředí má být pro žáky útočištěm, mělo by vyvolávat pocit bezpečí a klidu. Na tom se ale musí podílet i samotní žáci. Hlavně tím, že si mezi sebou vybudují dobré vztahy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Josef Vondráček z Asociace pedagogů základních škol a Ondřej Šteffl ze Scio hodnotí situaci v českém základním školství

Do lavic dnes zasedlo úplně poprvé 101 tisíc dětí. Prvňáčků je oproti minulému roku o šest tisíc víc. Po dlouhé době mají první třídy silný ročník, a zastavuje se tak propad žáků na základních školách.

Nejméně peněz v Evropě

Začátek školního roku - to je taky začátek nových možností a pro prvňáčky i zatím největší změna jejich života. Do jaké míry ale omezuje jejich možnosti rozpočet, který stát základním školám vyměřil? Ze srovnání Eurostatu vyplývá, že na jejich rozvoj posílá nejmíň peněz z celé Evropy. Hůř je na tom už jen Balkán.

A podle zhoršujících se výsledků - mezinárodních srovnávání úrovně vzdělání - se zdá, že se nepříznivá finanční situace základního školství plně odráží - v jeho kvalitě. Zatímco Česko do něj investuje necelých šest promile HDP, ostatní evropské země v průměru dvojnásobek a některé severské státy i třikrát tolik.

„Všechno tohle se pochopitelně projevuje nejenom v platech učitelů, to je známá skutečnost, ale projevuje se to i v samotné praxi, tedy ve výdajích na to, co by mělo zvýšit kvalitu vzdělávání,“ potvrzuje Josef Vondráček, místopředseda Asociace pedagogů základních škol.

Základní školství by mělo být prioritou

Za pravdu mu dává i ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl: „Dneska si škola nemůže koupit skoro nic, protože všechny peníze, které má, musí vydat za takzvané obligatorní výdaje – musí prvňákům koupit učebnice a na víc jí nezbývá. Takže nemůže obnovit učebnice, nemůže koupit učební pomůcky, nemůže učitele vybavit počítači...“

Začátek školního roku 2011 | Foto: Filip Jandourek

Pokud je podle Šteffla školství dlouhodobě podfinancováno, tak jako v případě České republiky, klesá kvalita všech pracovníků ve školství. Finanční podpora základního školství je přitom podle něj pro chod společnosti skutečně zásadní, například s ohledem na otázku nezaměstnanosti.

„Všechny velmi renomované zahraniční analýzy ukazují, že investice do základního školství a zejména investice do prvního stupně nebo dokonce do předškolní výchovy, mají největší ekonomickou návratnost,“ dodává Šteffl.

Peníze se najít dají

Ladislav Němec, náměstek ministra školství v Ozvěnách dne poznamenal, že peníze se v rámci systému najít dají. „V současné době děláme přehodnocení všeho, co se ve školství financuje tak, aby se do regionálního školství dostalo co nejvíce peněz.“

„Připravujeme model reformy financování regionálního školství. Největší problém, který tady je, že od roku 2005 platí nová pravidla pro vzdělávání, kdy přišly rámcové vzdělávací programy, na to konto školní vzdělávací programy a nebyly podpořeny finančně.“

Němec uvedl, že model chtějí prodiskutovat do konce roku s odbornou veřejností a během příštího roku připravit regionální školství na zásadní změnu tak, aby od 1. ledna 2013 už bylo financování průhlednější a efektivnější.

Milan Kopp, Klára Bílá, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme