Proruská propaganda na internetu je stále sofistikovanější, zjistili experti z MU

Proruská propaganda používá podle Masarykovy univerzity praktiky, které čtenář hůře odhalí. Zjistili to specialisté této univerzity ve spolupráci s analytickým střediskem Evropské hodnoty. Během letošního března zkoumali 2660 článků ze serverů Sputnik, AC24, Svět kolem nás a Parlamentní listy. Weby vybírali podle čtenosti a diskuzí v médiích mezi odborníky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítač, klávesnice, hacker, psaní na počítači, na klávesnici (ilustrační foto) | Foto: Anna Kottová

'Přibližně 80 britských škol dovolilo chlapcům nosit sukně'. 'V New Yorku zavěsili banner proslavující Rusko'. Takové titulky se objeví, když čtenář na internetu zabrousí na web serveru Sputnik News v češtině. V článcích se ale nakonec píše trochu něco jiného, než hlásají titulky.

Třeba, že v britských školách povolili nosit genderově neutrální uniformy. Tedy, že děvčata mohou nosit nejen sukni ale i kalhoty.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proruská propaganda v Česku je stále sofistikovanější. Mluvil o tom Miloš Gregor, výzkumník Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity

Sputnik je jen jedním ze zpravodajských serverů, o kterých se mluví jako o prokremelských nebo o propagandistických. Protože jde ale o server státem řízené agentury Rossija Sevodňa, má toto v podstatě v náplni práce.

Podle analýzy expertů z Masarykovy univerzity zmiňované servery nicméně nejsou okatě prorusky propagandistické, už nepoužívají primitivní techniky, jako jsou podvrhy fotek nebo psaní hanlivých článků. Manipulativní techniky, které používají všechny čtyři zkoumané servery, jsou rafinovanější.

Fabulace, apel na strach, démonizace

„Nejčastěji se tam objevuje fabulace a svalování viny, potom v takové střední míře jsou zastoupeny manipulativní techniky, jako je apel na strach nebo nějaká relativizace konání Ruska či naopak relativizace nějakých zásluh Západu,“ říká Petra Vejvodová z brněnské katedry politologie MU, která se na výzkumu podílela.

„V minimální míře se objevují ty hodně těžké manipulativní techniky, jako je třeba démonizace nebo apel na strach. Nicméně je alarmující, že ve zpravodajství se vůbec něco takového objevuje,“ dodává.

Výzkumníci také zjistili, že Parlamentní listy z těchto čtyř sledovaných serverů nejméně uvádějí zdroje informací - jen ve 40 procentech případů. U ostatních se pak zase nedá zcela ověřit, jestli jejich zdroje jsou relevantní nebo jestli vůbec ti lidé existují.

Spolumajitel Parlamentních listů a senátor Ivo Valenta se k výsledkům analýzy nechce vyjadřovat. Podle svých slov se s ní ještě neseznámil. Český rozhlas se snažil získat reakce i ostatních majitelů dotčených serverů, je ale těžké se k nim dostat.

Sputnik sídlí v Moskvě a dá se kontaktovat jenom mailem. Podobné je to u serverů AC24, Svět kolem nás, které jsme oslovili mailem i přes sociální sítě. Ozval se nám vydavatel, ten je ale v cizině a jeho reakci zjišťujeme.

Pavel Novák, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme